Naar hoofdinhoud
Adviesgesprek

Zero-emissiezones in veel steden

Gebruikt u voor uw bedrijf een bestel- of vrachtauto op benzine, diesel of lpg? En komt u voor uw bedrijf in een binnenstad? U levert bijvoorbeeld  spullen aan klanten of werkt aan een project. In veel binnensteden geldt er een zero-emissiezone.

Wat is een zero-emissiezone?

Gemeenten mogen een stadsgebied aanwijzen waar geen vervuilende bestel- en vrachtauto's mogen rijden. Hiermee willen gemeenten de fijnstof en CO-uitstoot in de steden verminderen. Zo'n uitstootvrij gebied is een zero-emissiezone (ZE-zone)

De omtrek van een ZE-zone is minstens het stadscentrum plus eventueel de wijken eromheen. U mag hier alleen met uw bestel- of vrachtauto in, als deze geen schadelijke stoffen uitstoot. Bijvoorbeeld met een voertuig op elektriciteit of waterstof.

Check in welke steden er een zero-emissiezone komt

Tussen 2025 en 2030 komen er in 28 steden en op Schiphol zero-emissiezones. In welk jaar de zero-emissiezone ingaat, verschilt per stad. Bekijk waar de zero-emissiezone komen en wanneer de ZE-zone ingaat.

Welke bedrijfsauto’s mogen in een zero-emissiezone?

Of u een zero-emissiezone in mag, hangt af van de emissieklasse (uitstoot) van uw voertuig. Alle nieuwe bestelauto's en vrachtauto's mogen de ZE-zone alleen in als ze uitstootvrij zijn. Dat gaat om bedrijfsauto's die vanaf 1 januari 2025 op kenteken komen (datum eerste toelating). Bestelauto’s met een emissieklasse Euro 4 of lager en vrachtauto's van voor 2017 mogen de ZE-zones niet in.

Overgangsregeling tot 2030

Voor bepaalde type bedrijfsauto’s is er een overgangsregeling. Schonere bestelauto's en jongere vrachtauto's die rijden op benzine, diesel of lpg mogen nog wat langer in de ZE-zone komen. Dat geldt voor:  

  • Bestelauto met emissieklasse Euro 5: tot 1 januari 2027.
  • Bestelauto met emissieklasse Euro 6: tot 1 januari 2028.
  • Vrachtauto (bakwagen) met emissieklasse Euro 6 die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud is: tot 1 januari 2028.
  • Vrachtauto (bakwagen) met emissieklasse Euro 6 die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud is: tot 1 januari 2030.
  • Vrachtauto (oplegtrekker) met emissieklasse Euro 6 die op 1 januari maximaal 8 jaar oud is: tot 1 januari 20230.

Vrijstellingen en ontheffingen

Mag u met uw voertuig de ZE-zones niet in? Uw voertuig is bijvoorbeeld te oud en u valt buiten de overgangsregeling. Misschien heeft uw voertuig  een vrijstelling of komt uw voertuig in aanmerking voor een ontheffing. Een vrijstelling is op basis van kenteken en krijgt u automatisch. Een ontheffing moet u zelf aanvragen bij de RDW.

Stap over op een emissieloze bedrijfsauto

Is uw bedrijfsauto aan vervanging toe? Kijk of u kunt overstappen op een bestelauto of vrachtauto op elektriciteit of waterstof. Dan bent u er zeker van dat uw bedrijfsauto een zero-emissiezone in mag. De levertijden zijn soms lang. Houd hier rekening mee.

Zorg voor laadpunten in de buurt

Voor een elektrische bedrijfsauto is een oplaadpunt onmisbaar. Soms moet u zelfs minimaal 1 laadpunt op uw bedrijfsterrein hebben. Wilt u zelf een laadpunt bij uw bedrijf laten plaatsen? Vraag via het platform laadpaalnodig.nl in uw gemeente een laadpunt aan. Of kijk of er openbare laadpunten in de buurt zijn.

Vraag subsidie aan

De overheid helpt om de kosten te verlagen bij het kopen van emissieloze bestelauto’s of vrachtwagens en de infrastructuur die daarbij hoort. Bekijk de regelingen:

Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZet)

Met de AanZet krijgt u een percentage vergoed als u een emissieloze vrachtwagen koopt of financial leaset . Hoeveel procent u vergoed krijgt, hangt af van het type vrachtwagen en de grootte van uw bedrijf. Lees welke voorwaarden er zijn voordat u een definitieve overeenkomst sluit. Naast AanZet kunt u mogelijk ook gebruikmaken van belastingvoordeel via de MIAVamil en EIA. Lees hoe het werkt.

Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA)

Met de SPULA-subsidie kunt u een netwerk met laadstations (laadinfrastructuur) voor zware elektrische voertuigen aanleggen of uitbreiden. Lees welke voorwaarden er zijn voordat u deze subsidie aanvraagt. Bijvoorbeeld dat de plaats waar de laadinfrastructuur komt, altijd publiek toegankelijk moet zijn. 

Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA)

De SPRILA-subsidie is voor ondernemers die laadinfrastructuur willen aanschaffen en laten aanleggen, of daarover advies over willen krijgen. De plaats waar de laadinfrastructuur komt, is een eigen of gehuurd terrein. Lees welke voorwaarden er nog meer bij de subsidie horen. 

Subsidie Waterstof in Mobiliteit (SWIM)

Wilt u investeren in waterstofvoertuigen of waterstoftankstations? Samenwerkingsverbanden kunnen de Subsidie Waterstof in Mobiliteit (SWIM) aanvragen. De subsidie helpt u om waterstofvoertuigen te kopen of bestaande voertuigen om te bouwen naar waterstof (retrofitting). Er is ook subsidie om nieuwe waterstoftankstations te bouwen, uit te breiden of te vernieuwen. Bekijk alle voorwaarden voor de SWIM voordat u de subsidie aanvraagt.