Skip Navigation or Skip to Content

Buro Werktuig van en voor jongeren: creatief reclamebureau en social enterprise inéén

“Hey! Wij zijn Buro Werktuig. Leergierige reclamemakers met een onbegrensde creatieve geest. Altijd rauw en bedoeld om jou te raken en inspireren tot actie.” Onder dit motto presenteert Buro Werktuig zich op haar eigen website. Want Buro Werktuig is niet zomaar een reclamebureau. Met een klein team van jongeren ‘tussen 18 en 27 jaar’ richt het zich vooral op maatschappelijk georiënteerde onderwerpen. Enerzijds is het een leerproces voor de jonge medewerkers die nog aan het begin van hun loopbaan staan, anderzijds krijgen opdrachtgevers een topkwaliteit resultaat voor een scherp tarief.

Buro Werktuig bestaat sinds 2017. De opdracht voor de oprichting en begeleiding komt vanuit Midpoint Brabant, Regio Hart van Brabant en de provincie Noord-Brabant. Marc Bevers, projectleider Jeugdwerkloosheid bij Midpoint Brabant, stond aan de wieg van het initiatief en is nog steeds de grote motor. Hij licht toe: “Buro Werktuig is destijds gelijktijdig opgericht met Jongerenpunt Midden-Brabant, dé plek waar jongeren uit de regio terecht kunnen voor gratis ondersteuning rondom werk, studie en geld. De opdracht aan het bureau was het zichtbaar maken en profileren van Jongerenpunt. En op campagnes voor het tegengaan van jeugdwerkloosheid. Wat is er mooier dan deze te laten ontwikkelen door jongeren zelf, in hun eigen taal en stijl?”

Full service

Inmiddels is Buro Werktuig uitgegroeid tot een full-service reclamebureau met een brede en trouwe klantenkring En dat is knap, met een compact team van vier mensen: een art director, een filmmaker, een allround marketeer (tevens tekstschrijver) en een projectleider. Hoe krijg je dit dan voor elkaar?

Projectleider Schirley Uijterlinde vertelt: “In ons bureau zijn de basisdisciplines van communicatie vertegenwoordigd. Het gerenommeerde Tilburgse communicatiebureau Scheepens bedacht het concept voor de opzet van Buro Werktuig en zorgt al van meet af aan voor supervisie en coaching. Specialisten van dit bureau kijken over onze schouders mee voor strategie en als klankbord. En vullen ons aan als we iets niet in eigen huis hebben via de verschillende partners in de Creative Family. De bureaus opereren onder andere net als wij vanuit Plan-t in de Tilburgse Spoorzone, dé broedplaats voor talent in de regio. We zijn dus full service: van strategie en concept tot film, fotografie, design, tekstschrijven en websites. Klein maar fijn.”

Aanvankelijk opereerde Buro Werktuig op basis van subsidies. Sinds 2020 kan gesproken worden van een succesvolle ‘social enterprise’: het buro houdt volledig ‘zijn eigen broek op’. Voor klanten gaat het aan de slag op project- of abonnementsbasis.

Werkervaring

Schirley werkt sinds april 2023 bij Buro Werktuig, als vervolg op haar opleiding hbo-communicatie en een communicatiefunctie bij Van Lanschot Bankiers. “Ik heb voor Buro Werktuig gekozen, omdat je je hier kunt ontwikkelen zoals je zelf wilt. Je hebt veel vrijheid. Als projectleider heb ik een allround-functie waarbij ik met alle facetten van communicatie te maken krijg. In de eerste jaren mocht je maximaal een half jaar bij Buro Werktuig werken en ging het echt om het opdoen van die eerste werkervaring. Dit bleek te kort te zijn en ging ten koste van onze kwaliteit en continuïteit. Als je eenmaal ingewerkt was, zat de tijd er alweer op. Daarom is dit opgerekt naar een jaar. In die tijd kun je je goed ontplooien. En daarna kun je met relevante werkervaring en een sterk portfolio beslagen ten ijs doorstromen naar een andere organisatie. Deze leer-werkaanpak maakt het bureau echt uniek.”

Veelzijdige opdrachten

Voor welke klanten werkt Buro Werktuig zoal? Schirley: “Al vanaf het begin vormen gemeentelijke instanties een gezonde basis. Inmiddels zijn we actief voor een grote verscheidenheid aan opdrachtgevers. Zoals het Leerwerkloket Midden-Brabant, de Diamant-groep en Jongerenpunten in Tilburg, Eindhoven, Alkmaar en Alphen aan den Rijn. Maar ook private ondernemingen zoals Staalidee dat goede ideeën omzet in staalproducten. Voor het cultuur- en sportcentrum Hall of Fame hebben we een merkvideo gemaakt. Voor Goejenhandel ontwikkelden binnen één week een website gericht op het benutten van je eigen creativiteit. Samen met Midpoint Brabant produceerden we een reeks video’s voor logistieke beroepen in Midden-Brabant, én de huisstijl en campagnes voor de Dag van de Techniek in diverse gemeenten in deze regio. Bij een banenmarkt bij PSV in Eindhoven maakten en monteerden we tijdens het event de aftermovie, zodat deze direct getoond kon worden. Hoe actueel kun je zijn!”

Awards

Marc Bevers concludeert: “Klanten weten dat er ook een leertraject bij hoort. Maar we doen Buro Werktuig echt tekort als we het wegzetten als alleen een sociaal project of leerwerktraject. Het is ook een zakelijke professionele sociale onderneming waarbij er geen compromis wordt gedaan aan de kwaliteit van het geleverde werk. Voor strategie en complexere vraagstukken krijgt het begeleiding van Scheepens, dat zo ook haar maatschappelijke rol vervult. Buro Werktuig levert topkwaliteit voor een zéér scherpe prijs en met korte doorlooptijden. In de prijzenkast staan al de ESF-award van het Europees Sociaal Fonds en de Bonk/Communicatieprijs Brabant. Daar komen er vast en zeker nog vele bij…”

Kijk voor meer informatie op burowerktuig.nl.

Midpoint Brabant