Een van de uitverkoren startups is myTofu, winnaar van de Tilburg University Challenge 2023 en begeleid door de Tilburg University incubator IQONIC. Oprichter Sven Jan Correia ziet het als zijn missie om tofu als duurzaam, gezond en smakelijk alternatief voor vlees aan de man te brengen. Onder de merknaam myTofu verkoopt Sven verschillende varianten van deze ‘oer-vleesvervanger’.
Het ontstaan van MyTofu
Voor Sven was tofu altijd al een bron van voedingsstoffen, met één klein nadeel: de smaak. “Eigenlijk is tofu een heel oude en gezonde vleesvervanger”, legt hij uit. “Het wordt al duizenden jaren in Azië gegeten. Voor veel mensen is pure tofu ietwat smakeloos, maar eigenlijk is het een heel veelzijdig product dat je alleen op smaak moet brengen. Met die gedachte ben ik aan het experimenteren geslagen in mijn studentenkeuken en heb ik een productieproces gecreëerd waar ik de tofu met groenten en kruiden fuseer om de smaak op natuurlijke basis te verbeteren. Momenteel zijn er drie verschillende smaken te koop, en ook een naturel variant.”
Sven bereidt zijn producten zelf en verkoopt ze online en op de Markt in Tilburg. Daarnaast is hij op zoek naar partners om zijn tofu varianten ook in winkelschappen te krijgen. “Eigenlijk ben ik -naast de online verkoop- momenteel bezig met het testen van andere verkoopkanalen. Ik ben in gesprek met verschillende restaurants en toko’s, en zinter October is myTofu ook op de Zaterdagmarkt in het centrum van Tilburg. Het is mooi om het merk zo te zien groeien.”
Deelname aan The Connection
Ook Sven was aanwezig op The Connection. Voor de jonge ondernemer allereerst een kans om zijn bedrijf in de spotlight te zetten en gelijkgestemden te ontmoeten, vertelt hij. “Eigenlijk wist ik nog niet zo goed wat ik ervan moest verwachten. Als foodie trek je me natuurlijk ook al snel over de streep met een event waar gratis eten is, haha! Nee zonder gekkigheid: de sfeer erg informeel waardoor het een heel relaxed event werd. Door de verhalen van andere deelnemers raak je geïnspireerd en gemotiveerd en je doet daarnaast nuttige contacten op.”
Naast netwerken ging Sven met een duidelijk doel naar The Connection. Zijn million dollar question was daar ook op toegespitst. Waar anderen een vraagstuk over bijvoorbeeld marketing of doelgroepenonderzoek aan de zaal voorlegden, was Sven’s vraag praktischer van aard. Sven: “Om te kunnen groeien in capaciteit, heb ik een professionele keuken nodig om mijn producten in te kunnen bereiden en te kunnen groeien. De vraag die ik had was dus eigenlijk heel simpel: ‘wie kan mij hierbij helpen?’
Sven’s vraag leverde ook resultaat op. “In het publiek bevond zich iemand die een connectie had voor een productiefaciliteit in Eindhoven met FoodBuildings”, vertelt hij met enige trots. “Een grote upgrade van de studentenkeuken waarin ik myTofu in het begin van het jaar geproduceerd had. Dit geeft mij rust en ruimte om écht te kunnen groeien. Met deze nieuwe faciliteit heb ik nu een productiecapaciteit van over 100kg per week. Ook heeft de website onlangs een grote upgrade gehad. Dus nu is het tijd om echt stappen te gaan zetten. Mede door mijn deelname aan The Connection is dit nu dus mogelijk. Je kan dus wel stellen dat het me aardig wat heeft opgeleverd.”
Startups for Society – The Connection is mogelijk gemaakt door:
Station88, Midpoint Brabant, Gemeente Tilburg, Fontys, Avans, Tilburg University, IQONIC, JADS, MindLabs, Braventure en MarketingTilburg.