De Nederlandse technieksector kampt al jaren met een groot tekort aan geschikte medewerkers. Het negatieve beeld van werken in de techniek en de hogere salarissen in andere sectoren zijn belangrijke factoren die jongeren weerhouden van een technische opleiding.
Recent onderzoek, uitgevoerd door een student aan Tilburg University in het kader van een masterthesis Marketing Management, biedt nieuwe inzichten in hoe techniekgerelateerde evenementen de interesse van jongeren kunnen vergroten en hen kunnen inspireren om voor een toekomst in de techniek te kiezen.
Tijdens het evenement Toekomstig Techniek Talent (TTT) in Tilburg zijn 180 leerlingen ondervraagd. De resultaten benadrukken drie belangrijke aandachtspunten:
- Leg persoonlijk contact: direct contact maakt techniek tastbaarder en aantrekkelijker;
- Organiseer workshops: actieve deelname stimuleert enthousiasme en nieuwsgierigheid;
- De kracht van herhaling: herhaalde blootstelling aan techniek vergroot de impact.
Dit onderzoek werd mede mogelijk gemaakt door Thinking Steel Group, Ontdekstation013 en Midpoint Brabant. Bekijk de infographic hieronder voor een overzicht van de resultaten