Naar hoofdinhoud
Adviesgesprek

“Je moet het gewoon doen” – MKB’ers over de kracht van open hiring

De voordelen van inclusief ondernemen

Steeds meer mkb-bedrijven kiezen voor open hiring: een aanpak waarbij sollicitatiegesprekken, cv’s en diploma-eisen worden losgelaten. Wie zich aanmeldt voor de functie, wordt op volgorde van binnenkomst aangenomen. Geen vragen over achtergrond, verleden of opleiding. Alleen motivatie telt.

Deze methode blijkt verrassend succesvol. Niet alleen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar ook voor werkgevers die kampen met personeelstekorten. Dat blijkt uit onderzoek van Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS) en praktijkervaringen van pionierende bedrijven.

Hoe werkt het in de praktijk?

Een bakkerij, groothandel en schoonmaakbedrijf uit het onderzoek gingen over op open hiring. In eerste instantie leverde dat intern vragen op (“hoe weten we dan of iemand geschikt is?”), maar al snel werd duidelijk dat de aanpak werkte. Het personeelsverloop daalde, de teamspirit nam toe, en sommige medewerkers die eerder waren afgewezen op basis van hun cv bleken juist zeer waardevol.

Cruciale succesfactoren:

  • Draagvlak bij het management – geloof in de waarde van kansen geven.
  • Mentorschap – collega’s of leidinggevenden begeleiden de nieuwe medewerker.
  • Geduld & leertijd – je stelt een duidelijke inwerkperiode vast, zonder druk.

Wat levert het op voor het mkb?

  • Een bredere en eerlijkere instroom van talent.
  • Minder verzuim en hogere betrokkenheid.
  • Een onderscheidend en sociaal werkgeversmerk.
  • Voor bedrijven met een sociaal hart én personeelstekort is open hiring dus méér dan een goed gebaar – het is ook gewoon slim ondernemen.

Maak jij werk van inclusief HR-beleid?

Wil jij een werkomgeving creëren waarin iedereen zichzelf kan zijn, gelijk behandeld wordt en kan bijdragen aan het succes van een organisatie? Midpoint Brabant denkt kosteloos met je mee als onafhankelijke sparringpartner en kent de weg naar handige tools, praktijkvoorbeelden én eventuele subsidies.