Skip Navigation or Skip to Content

Winnaars Tilburg University Challenge 2024

Dit is een publicatie van Tilburg University

De finale van de Tilburg University Challenge zit erop, met drie studententeams als winnaars. Alan Fiszerowicz, Sebastian Paniak en Bartlomiej Babinski namen namens Meterd de Business Ready Award in ontvangst. De Ideation Award ging naar Mattia Sferrazza en Prakhar Tiwari voor hun project NextGenVisits. Jacobo Valencia, Harris Kristanto en Ariana Montoya, die samen Homu hebben ontwikkeld, hebben de Audience Award gewonnen.

Over de Challenge

De Tilburg University Challenge is een wedstrijd voor ondernemende studenten aan Tilburg University en wordt georganiseerd door Tilburg University IQONIC De wedstrijd biedt studenten de mogelijkheid om hun innovatieve, ondernemende ideeën in te dienen en deze in co-creatie en met begeleiding van coaches uit het bedrijfsleven uit te werken tot een haalbaar en levensvatbaar businessplan. De Tilburg University Challenge daagt studenten uit om met innovatieve ideeën te komen, gerelateerd aan maatschappelijke en ondernemersvraagstukken, en echte vooruitgang te boeken in het realiseren van een levensvatbaar businessplan.

Aanloop naar de Grand Finale

In de afgelopen maanden hebben ongeveer 70 teams talloze uren besteed aan het verfijnen van hun ideeën of het lanceren van hun startups in afwachting van de Grand Finale van de Tilburg University Challenge. Uit deze diverse groep van startende ondernemers en vernieuwers hebben slechts de top 13 projecten de kans gekregen om te presenteren tijdens de Grand Finale, die op 14 mei plaatsvond. Finalisten hebben hun ideeën gepitcht voor een expertjury. Renze Klamer was gastheer van de avond en Prinses Laurentien vergezelde de finalisten op het podium als spreker.

Business Ready Award: Meterd

Alan Fiszerowicz, Sebastian Paniak en Bartlomiej Babinski namen namens Meterd de Business Ready Award in ontvangst voor hun innovatieve aanpak om utiliteitskosten te optimaliseren, vooral in een tijd waarin de stijgende energieprijzen in Europa de situatie verergeren. Hun oplossing, een IoT-gebaseerd platform, biedt de publieke sector en bedrijven de mogelijkheid om belangrijke utiliteitskosten en duurzame prestatie-indicatoren te monitoren en beheren. Met behulp van een slimme digitale consultant in de app, helpt Meterd bij het efficiënt beheren van energie, water en andere schaarse middelen, wat cruciaal is voor een duurzame toekomst.

Alan Fiszerowicz, Sebastian Paniak en Bartlomiej Babinski namen de prijs van 3000 euro in ontvangst.

 

Ideation Award: NextGenVisits

Mattia Sferrazza en Prakhar Tiwari hebben de Ideation Award gewonnen voor hun innovatieve aanpak met NextGenVisits om de noodzaak van initiële, routinematige medische afspraken te elimineren. Hun oplossing richt zich op zowel zorgverleners als patiënten door het aanbieden van een betrouwbare chatbot-assistent die het consultatieproces stroomlijnt. Deze chatbot vervangt de eerste routineafspraken, wat zorgt voor automatische medische rapporten voor de zorgverleners en hen helpt bij het verminderen van hun werklast en het gebruik van wegwerpartikelen zoals handschoenen en maskers. Voor patiënten biedt de chatbot een 24/7 platform waar ze hun symptomen kunnen communiceren en medische vragen kunnen beantwoorden, wat fysieke afspraken overbodig maakt en de uitstoot door woon-werkverkeer vermindert. Deze benadering zorgt voor een efficiënter en duurzamer zorgsysteem.

Mattia Sferrazza en Prakhar Tiwari namen de prijs van 2000 euro in ontvangst.

Audience Award: Homu

Jacobo Valencia, Harris Kristanto en Ariana Montoya, die samen Homu hebben ontwikkeld, hebben de Audience Award gewonnen. Homu is een innovatief house-sharing platform dat zich richt op het verlichten van de woningcrisis door huurders, vooral internationale studenten, te verbinden met huiseigenaren die beschikbare kamers hebben.

Voor huurders lost Homu problemen op zoals lange zoektijden, afwijzingen vanwege hun internationale status en hoge huurprijzen. Voor hosts biedt Homu oplossingen voor eenzaamheid, het benutten van ongebruikte ruimtes en het veilig en efficiënt vinden van huurders. Homu richt zich hiermee op duurzame en inclusieve huisvestingsoplossingen.

Jacobo Valencia, Harris Kristanto en Ariana Montoya namen de prijs van 500 euro in ontvangst.


Midpoint Brabant is partner van de Tilburg University Challenge en heeft de deelnemers begeleid. 

Midpoint Brabant