Tot en met 16 november zie je Tilburg in heel Nederland. Op treinstations, in wc-hokjes, op sociale media en zelfs in de bioscoop: posters die niet door een reclamebureau zijn bedacht, maar door de mensen die er wonen. Echte Tilburgers dus.
De afgelopen maanden heeft Citymarketing Tilburg inwoners uitgenodigd om mee te doen aan hun nieuwe marketingcampagne voor de stad. Door hen te vragen waarom en waarop ze trots zijn en hier een poster van te maken. Jongeren, kunstenaars, schoolkinderen — allemaal gaven ze hun eigen draai aan wat Tilburg voor hén betekent. Dat leverde eigenzinnige, warme, eerlijke posters op die precies laten zien wie we als stad zijn: sociaal én creatief.
De uitleg bij de ingezonden posters is minstens zo hartverwarmend. Zoals deze van Petra: ’Tilburg is een stad van makers, doeners en dromers…. Ik ben trots op de warmte van de mensen – de typisch Tilburgse nuchterheid, gecombineerd met een open hart. Iedereen mag hier zichzelf zijn.’
In aanloop naar de start van de campagne, heeft Citymarketing Tilburg gesprekken gevoerd met een aantal inwoners die een poster hebben gemaakt. De resultaten zie je op de sociale mediakanalen van in Tilburg. Bijvoorbeeld Jeneba van 10 jaar, die een schilderij maakte van het Kromhoutpark waar ze haar grote-mensen-feest organiseerde.
In Tilburg kleuren we de stad samen in
De campagne past in de strategie van Citymarketing Tilburg waarbij het DNA het merk is. Dat DNA, het merk Tilburg, is samen te vatten in de volgende formule: Sociaal X Experimenteel = Creatie. Alles wat ze doet, doet ze met dit DNA in het achterhoofd. Ze werkt aan meerdere thema’s tegelijk om zo de stad, samen met partners, verder te brengen. Daarnaast werkt Citymarketing mee aan zaken in de regio die bijdragen aan het vestigingsklimaat van Tilburg. Thema’s als talentbehoud, kunst en cultuur, groen, duurzaamheid maar ook kennis en innovatie. ‘Op de Tilburgse manier, want in Tilburg kleuren we de stad samen in.’ De organisatie is met haar strategie en campagne nu genomineerd voor een internationale branding award in de categorie ‘Best Citizen Engagement’. De bekendmaking is in Londen op 6 november a.s.