We zijn het groen vergeten op bedrijventerreinen. Grijze, versteende bedrijvenparken zijn hét recept voor wateroverlast, droogte en hittestress. Manon Schouten van Interpolis en Joost Ploos van Amstel van Midpoint Brabant zien dan ook volop ruimte voor vergroening. Maar dat vraagt wel om nieuwe denkwijzen, goede samenwerking en brede waardecreatie voor groene investeringen.
We zijn het groen vergeten.
Joost Ploos van Amstel is programmamanager Duurzame Economie van Midpoint Brabant vindt het opvallend: ‘Er is op bedrijventerreinen maar weinig aandacht voor groen, biodiversiteit of waterbeheer. En dat terwijl daar zoveel mensen werken! Een groen bedrijventerrein verbetert het werkklimaat en trekt meer medewerkers aan. Groen doet wat met mensen. Plant een paar bomen en je ziet direct picknicktafels verschijnen, collega’s die buiten lunchen of samen een ommetje maken. Groen is het nieuwe goud, zeker in tijden waarin jong talent net zo schaars is als een vogel op een bedrijventerrein.’
Groen maakt alles beter.
Manon Schouten, accountmanager Veilig en Duurzaam Ondernemen bij Interpolis, vult aan: ‘Wist je dat patiënten in een ziekenhuis sneller herstellen met uitzicht op groen, zoals een groen dak? Waarom gunnen we werknemers niet datzelfde verkwikkende uitzicht tijdens hun werkdag? Met bomen, groene gevels, daken en parkeerplaatsen creëer je een aantrekkelijk werk- en vestigingsklimaat. En dat is een van de vele voordelen. De temperatuur daalt aantoonbaar en er is minder risico op waterschade. Want groene daken vangen regenwater op en voorkomen dat riolen overbelast raken.’ Joost reageert: ‘Korte periodes van wateroverlast en lange periodes van hitte wisselen elkaar af. Om na 2030 genoeg drinkwater te behouden, moeten we water besparen en hergebruiken.
Ondernemers kunnen dit niet alleen.
Manon ziet dat ondernemers bereid zijn om te investeren in vergroening, maar vaak struikelen over complexe regels en torenhoge investeringskosten: ‘Ik heb respect voor ondernemers, zij durven hun nek uit te steken door te investeren in groene oplossingen. Wat ik niet eerlijk vind, is dat ze het financiële plaatje nauwelijks rond krijgen. Iedereen staat voor dezelfde taak in verduurzaming, maar de bal lijkt vooral bij ondernemers te liggen. Net als de rekening. Dat klopt niet.’
Er is brede waardecreatie nodig.
‘Wat daar niet bij helpt, is dat de waarde van groene investeringen vaak lastig in geld is uit te drukken,’ reageert Joost. ‘Een groen dak of groene gevel levert veel maatschappelijke voordelen op; minder hitte, een gezonder werkklimaat, minder druk op de riolering. Daar hebben generaties na ons nog profijt van. Maar ondernemers zien dit niet terug in hun boekhouding. Toch draagt de ondernemer nu de volledige investering. Daarom pleit ik voor brede waardecreatie. Dat begint met anders kijken. Wat is eigenlijk de meerwaarde van circulair water en wie hebben daar profijt van?
Is het logisch dat een ondernemer met een groen dak of een wateropvang evenveel rioolbelasting betaalt als de buurman die al het water het riool in laat lopen? Kunnen we een groen dak niet zien als openbare ruimte? Dan wordt het een gedeelde waarde. En dat is eigenlijk veel logischer, want iedereen profiteert ervan. De vraag is hoe we de waardecreatie van groene investeringen kunnen vertalen naar eerlijke verdeling van de lasten. Daar ben ik continu over in gesprek met ondernemers, overheden, onderwijs- en kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties. Want dit moet je samen oppakken en samen mogelijk maken.’
Samen zet je grotere stappen.
‘Als je verduurzaming echt wil versnellen, heb je een goede samenwerking nodig tussen publieke en private partijen,’ is ook de ervaring van Manon. ‘Een sterk voorbeeld daarvan is Kringloop Tilburg. Zij hadden een verduurzamingsplan van 10 jaar voor de complete vergroening van hun bedrijfshal en buitenterrein, maar ze liepen vast in de subsidieaanvraag. We gingen samen met hen om de tafel met de gemeente, het waterschap en de provincie. Een subsidie-aanvraag is een rijtje getallen op papier, maar aan tafel gaat zo’n aanvraag leven. Dan wordt niet alleen duidelijk wat het voor alle partijen oplevert, maar ook hoeveel dit vraagt van de ondernemer en waar de pijnpunten zitten. Er bleken veel meer subsidies en creatieve oplossingen mogelijk dan gedacht, de ondernemers konden hun hele plan al binnen 1 jaar realiseren. Zo’n traject gun ik meer ondernemers, het is mijn missie om daarbij te helpen.’
Wat kun jij doen?
Wil je ook investeren in een aangenamere werkomgeving, minder hitte- en wateroverlast en een toekomstbestendig bedrijf? Misschien heb je nog geen idee waar je moet beginnen. Of twijfel je over de opbrengsten en de mogelijkheden. Of wil je gewoon eens sparren over de toekomst. Mail ons gerust, wij helpen je graag op weg. De eerste stap zetten we samen.