Op donderdag 9 oktober vond de derde Raad van Advies-bijeenkomst van Midpoint Brabant plaats. Dit keer bij Newtone, een in Waalwijk gevestigd advies- en accountantskantoor voor ondernemers. De bijeenkomst stond in het teken van de Human Capital Agenda (HCA), één van de speerpuntprogramma’s van Midpoint Brabant.
Voorafgaand aan het programma werd stilgestaan bij het afscheid van voormalig burgemeester Theo Weterings, jarenlang een drijvende kracht achter de regio. Sandra Smits, voorzitter van de Stuurgroep Smart Logistics, neemt het voorzitterschap van de Raad van Advies tijdelijk over. Zij prees Theo voor zijn inzet voor de regio en zijn ondernemersvisie, en benadrukt daarbij het belang van actie en daadkracht: “De Raad van Advies maakt daadkracht mogelijk door de juiste partners, op het juiste moment samen te brengen rond hetzelfde thema.”
Een terugblik
Natasja Leijser, vicevoorzitter van het bestuur Midpoint Brabant, trapte de bijeenkomst af met een terugblik op de vorige editie, waarin de samenwerking tussen Hart van Brabant en Brainport centraal stond. Bij één advies stond ze wat langer stil. “Wees trots op wie wij zijn als Hart van Brabant, maar kijk ook verder dan onze regio.” Hiermee onderstreepte ze het belang van samenwerking vanuit de eigen kracht van onze regio.
Human Capital als centraal thema
Loet Pessers, programmamanager Human Capital bij Midpoint Brabant, trapte af met een presentatie over zijn programma dat zich richt op het versterken van de arbeidsmarkt in de regio.
Loet deelde alarmerende cijfers over de tekortsectoren in de regio: techniek, zorg, logistiek en ICT. Zijn boodschap: “talent moet je niet vasthouden, maar begeleiden.”
Wethouder van Gemeente Waalwijk Frank Spierings voegde daar met een knipoog aan toe: “Soms moet je mensen een duwtje geven richting ontwikkeling – een beetje manipuleren, maar dan met de bedoeling om te helpen: manipuhelpen.”
Loet vervolgde zijn presentatie met een nadere toelichting op de Human Capital Agenda en ging daarbij in op de drie hoofdthema’s die cruciaal zijn voor de toekomstige economische en maatschappelijke ontwikkeling van Hart van Brabant.
- Het verhogen van de arbeidsproductiviteit en het aanpakken van arbeidsmarktkrapte: hoe kunnen we de productiviteit verhogen, wetende dat door de krapte op de arbeidsmarkt veel vacatures niet zullen worden vervuld?
- Het beter verbinden van onderwijs en arbeidsmarkt: hoe stemmen we onderwijsprogramma’s nog beter af op behoeften van regionale bedrijven?
- Het behouden van talent voor Hart van Brabant: hoe zorgen we ervoor dat minder van ons talent na de opleiding vertrekt uit de regio?
Samen aan de slag
Na de presentatie gingen de leden in groepen uiteen om zich te verdiepen in de drie thema’s. Vanuit verschillende invalshoeken werden ervaringen gedeeld en mogelijke oplossingsrichtingen besproken. Deze werden vervolgens plenair teruggekoppeld.
De groepen die de onderwerpen ‘arbeidsproductiviteit & arbeidsmarktkrapte’ bespraken waren enthousiast over het idee om de regie bij elkaar neer te leggen. Zij adviseerden om mensen productief in te zetten op taken waar ze energie van krijgen. Op het gebied van AI stelden zij voor de jeugd te betrekken bij het ondersteunen van ouderen.
Gijs van Zon, voorzitter van de Stuurgroep Human Capital, presenteerde de bevindingen op het tweede thema. Hij stelde de prikkelende vraag “Wat moeten jongeren van vandaag leren om morgen relevant te zijn?”. Het advies van zijn groep luidde: “We moeten meer horizontaal denken, niet meer verticaal. Het gaat niet alleen om diploma’s, maar juist om vaardigheden en samenwerking. Het begint bij onszelf, als burger, ouder of onderwijzer.”
De laatste groep riep het bestuur op om een verdiepingsslag te maken op deze casus. Ook riep ze op tot actie: investeer in lokaal ondernemend talent, versterk het startup-klimaat en laat medewerkers zien wat zij terugzien van hun ontwikkeling binnen het bedrijf. “Om mensen mee te krijgen, moet je duidelijk maken: what’s in it for me?”, stelt Raad van Advies-lid Jan-Willem Revet, vertegenwoordiger van vijftien lokale energiecoöperaties en mkb-bedrijven in Hart van Brabant.
Tijd voor actie
De oproep aan het einde van de bijeenkomst was duidelijk: kies een paar krachtige punten en maak daar echt voortgang mee. “Geen centimeters maken met een waslijst aan punten, maar concrete stappen zetten die het verschil maken”, aldus Gijs van Zon.
Hartmakers: mensen maken de regio
De bijeenkomst werd afgesloten met een krachtige video over de regiocampagne, die een beeld schetst over mensen die trots zijn op Hart van Brabant en het verschil willen maken. Zoals Theo Weterings, de eerste Hartmaker van de campagne. Vervolgens werd Natasja Leijser benoemt tot Hartmaker als vertegenwoordiger van de ondernemers door Bas Kapitein. Natasja vond dit erg bijzonder, gezien haar persoonlijke betrokkenheid bij het proces.
“Samen zetten we ons in voor de hele regio en maken we écht het verschil!” – Natasja Leijser
Vooruitblik
De volgende Raad van Advies-bijeenkomst vindt plaats op 27 februari 2026. Ben je benieuwd wie er in het Bestuur en de Raad van Advies van Midpoint Brabant zitten?