Skip Navigation or Skip to Content

Brabant Leert ontvangt 5 miljoen subsidie voor scholing, begeleiding en advies

De coronacrisis zorgt voor flinke veranderingen op de arbeidsmarkt. Medewerkers dienen daarom stil te staan bij hun eigen ontwikkeling en werkgevers kunnen profiteren van de ontwikkeling van hun personeel. Om dit te ondersteunen heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een subsidie van €5 miljoen toegekend aan Brabant Leert. Brabant Leert helpt werkende Brabanders die hun baan dreigen te verliezen of zich willen omscholen met informatie, een groot aanbod van online scholing en persoonlijk advies en begeleiding. 

Met behulp van deze subsidie kan Brabant Leert 2.000 ontwikkeladviezen, 1000 begeleidingstrajecten en 3800 scholingstrajecten uitvoeren. Hiermee kan Brabant Leert zo’n 7000 mensen ondersteunen bij het behouden van hun baan of het vinden van nieuw werk. De provincie Noord-Brabant is initiatiefnemer van Brabant Leert. Gedeputeerde Martijn van Gruijthuijsen (Economie, Kennis en Talentontwikkeling): “De coronacrisis is een versneller geweest voor een aantal ontwikkelingen in onze arbeidsmarkt. Daarom hebben we samen met de partners al in het begin van de coronacrisis Brabant Leert opgestart. Ik ben blij dat we met deze bijdrage onze inzet kunnen vergroten en nog meer Brabanders kunnen helpen met het ontdekken van hun talent en het vinden of behouden van een goede baan.”

NL leert door met sectoraal maatwerk

De steun van het ministerie komt uit de subsidieregeling “NL leert door met de inzet van sectoraal maatwerk”, die bedoeld is om de negatieve impact van de crisis op de arbeidsmarkt te verkleinen. De arbeidsmarkt verandert: sectoren als de horeca en catering, detailhandel en evenementen hebben de werkgelegenheid het afgelopen jaar zien krimpen. Andere sectoren zoals bouw, techniek, zorg, ICT en logistiek zoeken juist meer personeel. Door de subsidie aan Brabant Leert kunnen werknemers zich ontwikkelen, zodat zij hun baan kunnen behouden of makkelijker nieuw werk kunnen vinden.

Over Brabant Leert

Brabant Leert is het digitale scholings- en informatieplatform voor om- en bijscholing in Brabant. Het platform geeft direct en onbeperkt toegang tot cursussen, trainingen en opleidingen voor alle inwoners van de provincie Noord-Brabant, tijdens de coronacrisis en daarna. Deze worden aangeboden door online aanbieders, brancheorganisaties, en de Brabantse ROC’s. Sommige tegen betaling, maar het gros van het aanbod is vanwege de coronacrisis gratis.

Brabant Leert is een initiatief van de provincie Noord-Brabant, Leren en Werken, VNO-NCW Brabant Zeeland, FNV, CNV, Edubookers, Noordoost Brabant Werkt, Midpoint Brabant, Brainport Eindhoven, West Brabant werkt aan morgen, Regio Helmond/de Peel, Skillstown, de Brabantse ROC’s, Fontys, Avans, HAS, BUas, Tilburg University en TU/e. Deze aanvraag werd ingediend door de samenwerkende partners onder penvoerderschap van VNO-NCW Brabant Zeeland. 

Bekijk de website van Brabant Leert voor meer informatie! Bekijk ook onderstaande video:

 

Ontdekstation013 en Midpoint Brabant inspireren jeugd met onderwijs in circulaire economie

Ontdekstation013 en Midpoint Brabant hebben de handen ineengeslagen om kinderen en jongeren kennis te laten maken met circulaire economie, oftewel kringloopeconomie. Het doel van het gezamenlijke programma is om de jeugd te laten ontdekken wat circulaire economie is en waarom het zo belangrijk is om er zelf mee aan de slag te gaan. Door elkaars kennis en middelen te delen creëren de organisaties een ‘broedplaats’ van circulaire initiatieven voor nieuwe generaties. De locatie: Ontdekstation013 in de Tilburgse Spoorzone.

Maartje Mutsaers, directeur van Ontdekstation013, is verheugd met de samenwerking: “Voor kinderen ontwikkelen we al workshops en programma’s in wetenschap en techniek voor lessen, gezinsuitjes en kinderfeestjes. Nu gaan we ze met laagdrempelige en creatieve activiteiten ook meer leren over circulaire economie. Ze ontdekken zelf wat dit inhoudt en hoe ze tot oplossingen kunnen komen. We sluiten nauw aan bij hun belevingswereld en stimuleren dat ze daadwerkelijk tot actie over gaan. Als zij hun kennis overtuigd doorgeven aan volgende generaties, wordt onze leefomgeving straks steeds meer circulair. Naast het primair onderwijs richten we ons ook op het mbo en hbo, onder meer met stagiaires die in multidisciplinaire teams speelse circulaire activiteiten ontwikkelen voor de basisschoolkinderen.”

Sarah Kostense, projectleider bij de regionale economische ontwikkelorganisatie Midpoint Brabant, vult aan: “Als schakel tussen ondernemingen, onderwijs en overheden in Midden-Brabant helpen we bij het ontwikkelen en introduceren van nieuwe ideeën die bijdragen aan een slimme economie en een toekomstbestendige samenleving. Zo ontwikkelen we onder de naam Up New allerlei programma’s voor het circulair maken van producten in de hele keten, zoals voor textiel, leder, bouw en voeding. Hiervoor komen fysieke leer-, experimenteer- en maakcentra in Midden-Brabant, en ook een online portal met informatie en inspiratie om er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Deze trajecten vliegen we samen aan met het onderwijs. Het is dan ook belangrijk dat circulair denken binnen het onderwijs goed ontwikkeld wordt. We beginnen bewust met de jongste jeugd en zijn super trots dat we dit samen kunnen doen met Ontdekstation013.”

Eerste initiatieven

De eerste initiatieven bij Ontdekstation013 zijn inmiddels van start gegaan. Zo krijgen de kinderen kaartjes met reststromen die zij koppelen aan nieuwe producten die hiervan gemaakt kunnen worden, zoals een koffiekopje van koffieprut of zeep van sinaasappelschillen. Een andere activiteit betreft educatieve knutselfilmpjes, die kinderen in deze coronatijd zelf thuis kunnen raadplegen, bijvoorbeeld voor het maken van knuffels van oude sokken. Een mooi initiatief is ook de workshop waarbij kinderen aan de slag gaan met een eigen circulaire moestuin. Aan de hand van een verhaal over oma Wortel onderzoeken ze wat je met snijresten van groenten kunt doen. Ze leren over de groei van planten en onderzoeken het verschil tussen het effect van donker en licht op groenten. In Jip-en-Janneketaal leren ze wat het betekent om circulair te denken en doen.

Transitie naar een circulair Tilburg

Marcelle Hendrickx, wethouder onderwijs van gemeente Tilburg, onderstreept het belang om nu in actie te komen: “De wereldwijde erkenning van de klimaatproblematiek zorgt voor een grotere urgentie dan ooit om iets te doen aan de uitputting van grondstoffen en snel over te gaan naar een circulaire economie. We hebben de ambitie om de Tilburgse economie in 2045 100% circulair te maken. Daarvoor moeten we nog vele stappen zetten. En waar beter beginnen dan bij de kinderen van nu, de werknemers van de toekomst? Het is daarom cruciaal om zowel jongeren als onderwijsinstellingen hier intensief bij te betrekken.”

Dit project maakt deel uit van het programma Circulair Onderwijs van Midpoint Brabant waarbij diverse onderwijspartners uit Midden-Brabant werken aan een circulair onderwijs programma. Zo bouwen zij samen aan de circulaire samenleving van de toekomst. Benieuwd naar wat dit programma inhoudt? Neem gerust contact op met Sarah Kostense via sarahkostense@midpointbrabant.nl.

Voor meer informatie: www.ontdekstation013.nl en www.midpointbrabant.nl.

BEKIJK HIER DEZE SUPERLEUKE VIDEO OVER CIRCULAIR ONDERWIJS.