Skip Navigation or Skip to Content

Campagne ‘Geef er een draai aan’ stimuleert jongeren voor switch naar technisch beroep

Namens het programmabureau Deltaplan Techniek Midden-Brabant heeft Buro Werktuig in samenwerking met Midpoint Brabant de campagne ‘Geef er aan draai aan’ ontwikkeld. Hierbij vertellen jongeren waarom zij een carrièreswitch naar de techniek hebben gemaakt. Bij jongeren die net enkele jaren werken, komt vaak twijfel naar boven of ze wel een juiste beroepskeuze hebben gemaakt. In de campagne leggen jonge inwoners uit Midden-Brabant uit waarom en hoe zij de stap naar de techniek hebben gemaakt.

De campagne is nu live op Facebook en Instagram via Buro Werktuig en ook te zien op de website van Jongerenpunt Midden-Brabant. Bekijk hieronder de website met verhalen van Jesse, Bjorn en Zoë.

Ben jij enthousiast en wil je graag een dag meelopen? Vul onderaan bij een verhaal je gegevens in. Dan neemt de organisatie waar Jesse, Bjorn of Zoë werkt contact met je op.

Zie hier de verhalen van Jesse, Bjorn en Zoë.

Deltaplan Techniek is een initiatief van Midpoint Brabant, alle gemeenten in Midden-Brabant, RoBo Midden-Brabant, ROC Tilburg en Sterk Techniek Onderwijs. De uitvoerende partners zijn onder andere Techniekcoalitie West- en Midden-Brabant, Leerwerkloket Midden-Brabant, Rangeerterrein Techniek, Ontdekstation013 en Platform Techniek De Langstraat.

Midden-Brabant betrekt de jongeren zélf bij de aanpak van jeugdwerkloosheid

Dit is een publicatie van de Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt.

Jongeren centraal stellen bij de aanpak van jeugdwerkloosheid: het lijkt zo simpel en logisch. Toch lukt het professionals maar mondjesmaat om hun aanbod voor jongeren over de bühne te brengen, mede door een gebrekkige onderlinge samenwerking en het gemis van ‘knallende’, doelgroepgerichte communicatie. Hoe jongeren wél te betrekken en bereiken? Dat vertellen Nina Hoek van Dijke, eigenaar van jongerencommunicatiebureau ‘Jong en Je Wil Wat’ en Marc Bevers, programmamanager bij Midpoint Brabant.

Of ze nu hun rijbewijs moeten halen, met jeugdzorg te maken krijgen of werkloos zijn: in de ruim twaalf jaar dat ze haar jongerencommunicatiebureau ‘Jong & Je Wil Wat’ runt, heeft Nina Hoek van Dijke geleerd dat je jongeren alleen begrijpt als je je verdiept in hun belevingswereld en ze vervolgens actief bij plannen betrekt. “Vaak worden jeugdwerkloosheidsprogramma’s gelanceerd, waarin jongeren zelf niet zijn meegenomen of waarvan ze helemaal niets weten. Dat is echt een gemiste kans. Wil je jongeren bereiken en impact hebben op voor hun belangrijk beslissingen, dan moet je samenwerken met partijen die helpen een brug te slaan tussen de gemeente en jongeren. Verder zijn een ‘knallende’ communicatie en het constant activeren en motiveren van jongeren enorm belangrijk.”

Pizzasessies om jongere te bereiken
Typisch aan de aanpak van Jongerenpunt Midden-Brabant is dat jongeren zélf aangeven hoe zij werkloosheidsthema’s willen aanvliegen.
“Je creëert betere oplossingen als je het samen doet met de mensen die iets met die oplossingen moeten. Het is geen rocket science”, zegt Marc Bevers, programmamanager bij Midpoint Brabant. “Verder moet je de taal van jongeren spreken en begrijpen – zonder meteen door te slaan -, snel schakelen, goed luisteren en vooral: meebewegen. Er zijn allerlei manieren om jongeren bij programma’s te betrekken, variërend van pizzasessies en hackathons tot jongerenpanels en speciale WhatsApp-groepen. De kracht van dit soort initiatieven is dat je hen het gevoel geeft dat de oplossing ook een beetje van hen is.”

Voor het gehele artikel van Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt klik hier