Ondersteuning en leads uit het netwerk
Meterd is al een tijdje up and running, maar het jonge bedrijf is op zoek naar meer klandizie om hun platform te testen en te optimaliseren. Naamsbekendheid en netwerken is dan ook een belangrijk onderdeel van het bedrijfsproces. Eerder deden ze mee aan The Connection vanuit Startups for Society, waar hun bedrijf werd gepitcht en ze in contact probeerden te komen met potentiële partners.
Alan en Bartlomiej kijken hier dan ook met plezier op terug. Alan: de connectie met “Startups for Society was voor ons een perfecte kans om ons te presenteren en met bedrijven in de directe regio in contact te komen. We hebben hier een aantal goede leads uitgehaald en zijn zelfs al met sommigen daarvan gesprekken aan het voeren om een samenwerking aan te gaan. Voor ons is het nu opschalen: we zijn inmiddels uit een succesvolle pilotfase, dus iedere nieuwe klant is meer dan welkom.”
Noodzaak voor beter energiemanagement
Het idee voor Meterd kwam ongeveer twee jaar geleden, legt Bartlomiej uit. “Als ondernemer in de hernieuwbare energiesector was ik op zoek naar een idee voor een nieuwe onderneming. Vanuit het bedrijfsleven kreeg ik terug dat veel bedrijven worstelen met de implicatie van nieuwe installaties als warmtepompen en zonnepanelen. Het monitoren hiervan gebeurt vaak op allerlei verschillende apps, waardoor men het overzicht kwijtraakt. Dat is het eerste doel van Meterd. Het platform bundelt alles in een handig overzicht, waardoor het gemakkelijk wordt om real-time data te verkrijgen en deze te analyseren en in rapportages te verwerken.”
Om dat te bereiken, hebben de drie oprichters niet alleen een app bedacht, maar installeren ze ook slimme meters en bieden ze ‘energie-audits’ aan voor hun cliënten. Alan: “Meterd heeft drie hoofddoelen.
- Allereerst willen we de energiekosten van onze klanten naar beneden brengen, door ze inzicht te geven en ook van advies te voorzien.
- Daarnaast willen we ze helpen met het gemakkelijker voldoen aan wet- en regelgeving op dit gebied.
- Ten derde willen we het rapportageproces waaraan bedrijven vanuit de EU moeten voldoen -de CSRD-rapportage- gemakkelijker maken. Hiervoor gebruiken we de nieuwste technieken op het gebied van AI en Machine Learning.”