Skip Navigation or Skip to Content

Eerste editie Tilburg University Challenge eclatant succes

Met drie glorieuze winnaars en 1.400 unieke kijkers bij de livestream van het finale-evenement op 12 november is de eerste editie van de Tilburg University Challenge een groot succes geworden. De Tilburg University Challenge is een innovatie- en ondernemerscompetitie waarbij alle studenten van de Tilburg University de mogelijkheid hebben gekregen voor een pitch om in co-creatie met het regionale bedrijfsleven hun ideeën en innovaties verder te ontwikkelen.

Met online coaching van business partners, workshops over onderwerpen als customer validation en een Speed Dating event, hebben de studenten hun idee of startup naar een hoger niveau kunnen tillen. De winnende studententeams ontvangen naast een geldprijs en een abonnement op HalloLex vanuit Tilburg University begeleiding bij de verdere ontwikkeling van hun projecten. Impact Partner Midpoint Brabant was actief bij de challenge betrokken met jurylid Bas Kapitein en de coaches Richard Heesen, Bianca Kemper en Paul Bessems.

De winnaars!

De winnaar van de Ideation Award is K.I.S.S. eten. Het team ontwikkelde een interactieve website waarmee je een gepersonaliseerde boodschappenlijst kunt maken om de gezondheid en de klimaatimpact te verbeteren, en daarbij ook kosten en tijd te besparen. Met deze prijs, ter waarde van €2000, kunnen ze doorgaan om hun project verder te verbeteren.

Purvi Sankhla van K.I.S.S eten:

‘Ik ben erg dankbaar dat ik de challenge heb gewonnen zodat ik mijn passie met vertrouwen voort kan zetten. Eerlijk gezegd was het mogelijk omdat de mentoren en experts echt waardevolle feedback en richting gaven, me uitdaagden en motiveren – dit gaat nog steeds door. Ons huidige onderling verbonden voedselecosysteem is bedreigender dan het CoVid-virus – een kwart van de klimaatverandering wordt erdoor veroorzaakt. Vervolgens verslechtert klimaatverandering onze voedselkwaliteit, dus onze gezondheid. Onze missie is om voedselkeuzes om te buigen naar een betere gezondheid en klimaat. Ons idee is om een ​​platform te ontwikkelen dat een gepersonaliseerde boodschappenlijst ontwikkelt die goed is voor de gezondheid en het milieu.’

Voor meer informatie, klik hier.

Team Dmyzer is de winnaar van de Business Ready/Start-up Award. Het team ontwikkelde een digitaal werkplatform dat het vinden, inhuren en samenwerken met data-analisten en engineers, snel, simpel en kostenbesparend maakt. Dmyzer start in Nederland, maar richt zich uiteindelijk op een globale markt. De prijs van €3000 helpt hen de volgende stappen te nemen op weg naar succes.

Nason Zikayo van Dmyzer:

‘We zijn extatisch dat onze business case een snaar heeft geraakt bij het Challenge-panel en we kijken ernaar uit om Dmyzer in te zetten! Dmyzer, ons veelzijdige digitale werkplatform, is in het leven geroepen om enkele van de uitdagingen die we als data science-studenten hebben ervaren te verlichten en tegelijkertijd bedrijven te helpen meer bruikbaarheid te halen uit hun gegevens. Dmyzer gebruikt machine learning om gegevenseigenaren en gebruikers te helpen samen te werken en aan elkaars behoeften te voldoen, terwijl de privacy kwesties van alle belanghebbenden worden aangepakt. We zijn dankbaar voor alle steun die we tijdens de wedstrijd hebben gekregen van zowel het challenge-team als onze mede-innovators die hebben deelgenomen, we zouden hier niet zijn zonder hen.’

Voor meer informatie, klik hier.

De publieksprijs is gegaan naar Roomie. Dit team ontwikkelde een app voor studenten die samenwonen, om alle aspecten van dagelijkse taken te versimpelen en te verdelen. Roomie helpt studenten met taken zoals schoonmaken, uitgaven verdelen en vuilnis buitenzetten. Met de prijs van €500 kan ook team Roomie de projectontwikkeling voortzetten.

Simon van Rijsingen van Roomie:

‘Wij als Roomie zijn zeer vereerd en trots dat we de publieksprijs hebben gewonnen, het was voor ons de belangrijkste bevestiging dat er grote belangstelling is voor onze aanmelding. Roomie is een alles-in-1 applicatie die het leven in studentenhuizen gemakkelijker maakt. Roomie heeft om te beginnen 4 functies: een taakverdeler, kostenregulator, een gedeelde boodschappenlijst en een functie waarbij studenten weten welke bakken ze buiten moeten zetten. In de toekomst heeft Roomie de mogelijkheid om meer functies toe te voegen.’

Voor meer informatie, klik hier.

Op de website van Tilburg University Challenge kun je de Online Grand Finale met de Top 20 pitches terugkijken of meer lezen over de winnaars en andere deelnemers. Voor meer informatie, klik hier.

TechniekGeniek zet Midden- Brabantse techniekgenieën in de spotlights

Al het gaafs op het gebied van techniek in Midden-Brabant komt voortaan samen bij TechniekGeniek. Het initiatief heeft tot doel om jongeren en zij-instromers enthousiast te maken voor een opleiding of een baan in de techniek. TechniekGeniek zet ’techniekgenieke’ mensen, opleidingen, bedrijven, projecten en activiteiten in de spotlights.

TechniekGeniek is het label, de website TechniekGeniek.nl is de spil, met inspirerende verhalen rondom techniek in Midden-Brabant. Het is het clubhuis voor fans en volgers van techniek in de regio. Een redactie van verhalenmakers zorgt voor de content op de website, samen met vloggers Davey en Bastiaan.

Initiatiefnemers
TechniekGeniek is een initiatief van Deltaplan Techniek en Platform Promotie Techniek. Zij zetten zich al jaren in voor hetzelfde doel: leren en werken in de techniek populairder maken. Platform Promotie Techniek is een samenwerkingsverband van onderwijs, bedrijfsleven en overheid voor het promoten van wetenschap en techniek onder kinderen en jongeren in de regio Midden-Brabant. Deltaplan Techniek is een initiatief van Midpoint-Brabant en heeft tot doel om mensen te enthousiasmeren voor een opleiding en/of baan in de techniek.

Meedoen? Stuur je tip voor een goed verhaal naar TechniekGeniek
Is jouw bedrijf, opleiding, stageplek, project of innovatie techniekgeniek genoeg voor TechniekGeniek? Wil je een bezoek van vloggers Davey of Bastiaan? Heb je een idee voor een interview of een artikel of heb je eigen artikelen en video’s die TechniekGeniek kan delen? Mail naar info@techniekgeniek.nl of reageer via de website.

Foto: www.techniekbeeldbank.nl