Skip Navigation or Skip to Content

Coöperatie Van Goghorganisaties in Brabant

Drie Brabantse organisaties hebben een overeenkomst getekend om samen te werken in de communicatie over de legacy van Van Gogh in Brabant. De ondertekenaars willen de economische, culturele, sociale en natuur- en landschapskwaliteiten van Brabant versterken met Vincent van Gogh als gids en inspirator.

Van Gogh als gids en inspirator
De initiatiefnemers verklaren dat het dragen van de naam van de kunstenaar niet vrijblijvend is. Dit vraagt om respect voor zijn nalatenschap en lef als het gaat om het maken van keuzes in de werkwijze. Met Van Gogh als gids en inspirator wordt er vanuit gedeelde waarden gewerkt. De organisaties zijn voornemens binnen een jaar een coöperatie op te richten waar ook andere Brabantse partijen zich bij aan kunnen sluiten. Zo willen ze hun gedeelde waarden en een zorgvuldige manier van werken met en communiceren over de legacy van Van Gogh bewaken en duurzaam uitdragen.

Grote iconische waarde voor Brabant
Bert van der Els (voorzitter Van Gogh Sites Foundation) is blij met dit initiatief; “Het is een ogenschijnlijk kleine stap, maar met een grote doorwerking in het verankeren van de iconische waarde van Vincent van Gogh voor een breed scala aan maatschappelijke ontwikkelingen in Brabant.”

Zorgvuldigheid en kwaliteit
De medeondertekenaars Erik de Ridder (als vervanger van Yvo Kortmann) en Jan Post, beiden namens Van Gogh Nationaal Park, en Fons Jurgens namens Van Gogh Homeland Experience hebben uitgesproken dat ze op korte termijn expertise in zullen zetten voor de volgende stap. Alle partners onderschrijven het grote belang van een zorgvuldige borging van de kwaliteit van het gebruik van de naam van Van Gogh in Brabant. Het is de verwachting dat een coöperatie een gezamenlijk merk gaan beheren en de bewaking daarvan voor de samenwerkende Brabantse organisaties zal coördineren.

Meer informatie?
Wil je graag meer informatie over het project Van Gogh Homeland Experience? Neem contact met ons op via info@houseofleisure.eu of tel. 06-82578506 (Joost Melis, Directeur House of Leisure en programmamanager Midpoint Brabant Smart Leisure).

 

 

Je klanten wíllen het goede doen: maak het ze gemakkelijk

Dit is een publicatie van het Midpoint Brabant programma Een Gezond Leisureklimaat.

Donderdag 18 november was het inspirerende seminar ‘Meer poen door het goede te doen’. Een mooie coproductie van Een Gezond Leisureklimaat, Station88 en Midpoint Brabant Circulair. Een hybride event waar de 1,5 meter symbolisch als sneeuw voor de zon verdween toen Stijn Markusse van Boerschappen een kijkje in zijn ondernemerskeuken gaf. De presentatie lag in handen van Jetske Thielen. Lees de belangrijkste conclusies en doe ook het goede!

Idealistisch maar wél commercieel
Stijn Markusse: “Toen wij net begonnen met Boerschappen, waren we een lief klein bedrijfje. Excel was ons softwaresysteem, de groenten werden bij ons thuis opgehaald en alles werd cash betaald. Maar ik wist, dat gaat niet zo blijven. Want wij zijn wél commercieel. Een heel groot deel van onze kracht is dat er in deze wereld er heel veel groene initiatieven zijn die beginnen vanuit een ideaal, en dat is vaak een subsidie-gedreven initiatief. Maar uiteindelijk bepaalt de markt of iets levensvatbaar is.”

Kippen met een kutleven
Volgens Stijn is er niemand die zegt: “We gaan vanavond kip eten van beestjes die écht een kutleven gehad hebben.” Of: “schat, wil jij rozijntjes waar gif overheen zit?” De alternatieven zijn er volgens hem gewoon nog niet. Daarom geloven ze bij Boerschappen dat commercie, in hun geval met de drijfveer het goede doen, een megakans is. Want zoals Stijn zegt: “Mensen willen in principe het goede doen. Het enige is dat heel veel grootschalige systemen nu niet het goede aan het doen zijn. Dus als je mensen wilt verleiden om het goede te doen, dan moet je zorgen dat het offer voor degene die het gebruikt niet zo heel hoog is.”

Klanten als motor van vooruitgang
Tony Chocolonely, waarom werkt dat? Stijn: “Omdat het lekker is, het is heel goed verkrijgbaar, het is betaalbaar en de bijvangst is dat het een slaafvrije keten is. Als ik nou voor chocola 8 euro betaal en het was alleen maar verkrijgbaar in Etten-Leur, dan zou het toch minder hard gaan. Dat betekent dus dat als je ervoor zorgt dat het offer voor de klant niet zo heel groot is, dan wil iemand het best wel gebruiken.”

In het geval van Boerschappen betekent groei daarom dat ze dingen voor elkaar krijgen. Stijn: “Met het geld dat we verdienen, kunnen we weer de juiste keuzes maken. Als we de juiste keuzes maken, kunnen we dat weer vertalen naar potentiële nieuwe klanten. Dán kun je met volume dingen voor elkaar krijgen. Klanten zijn dan de motor van vooruitgang.”

Generatie Z
Generatie Z (1996-2010) is rond 2030 de meest koopkrachtige doelgroep. En generatie Z wil bedrijven die bewijzen dat ze deugen. Volgens Stijn is die generatie ‘echt een mega-opportunity’ en is het een raadsel waarom die nu nergens in de plannen komen. “Die gasten zijn slim! Ze willen namelijk dat we stoppen met schijten in ons eigen nest en dat we dingen doen die wél deugen.” Kortom: stof tot overdenken.

Niet reclyclen maar verbéteren
Sjors van Liempd voegt daar in de paneldiscussie nog een paar mooie inzichten aan toe. Bij hun sloopbedrijf geven ze gebruikte bouwmaterialen een tweede leven. Daarin lopen ze voorop. Sjors: we willen liever niet alleen recyclen, maar juist verbeteren.” Zo kunnen we van gewoon hout. FSC-hout maken, waardoor het in een bouwbestek voor nieuwbouw kan worden opgenomen. “Op die manier wordt het steeds normaler om bouwmateriaal te hergebruiken. Want dat is nodig, het moet gewoon de norm worden.”

Het hoeft niet perfect
Dat gedrag en gevoel samengaan is logisch. Ondernemer Piet van Beurden (ondernemer met carwash en restaurant heeft daarom een tip voor ons allemaal: “Laten we onszelf vergeven hoe we het deden. En kijken wat er vanaf nu beter kan of leuker.” Want alles wat je duurzamer kúnt doen, is mooi. En dat hoeft niet perfect. En vooruit, nog één tip van Piet: “Laat zien wát je al doet aan duurzaamheid in je bedrijf. Het geeft niets als andere dingen nog niet duurzaam zijn. Door te laten zien wat je wél doet, geef je dat aandacht.” En voor je het weet inspireer je een ander nog ook. Bregje Swinkels van 013Food onderschrijft dit: “Begin gewoon, want elke stap is er één.”

Ben je geïnspireerd en wil je nu ook het goede doen?

Maak meteen een afspraak via Nicole (nicolevanhoof@midpointbrabant.nl) voor een gratis Quickscan Duurzaamheid!

            

Foto door René Wouters