Skip Navigation or Skip to Content

Van Gastel Shoes ontwikkelt dashboard voor voorspellen retouren met data én foto’s

‘Hoe kunnen we het retourpercentage van onze kinderschoenen verlagen?’ Na contact met Midpoint Brabant stelde Van Gastel Shoes uit Gilze deze vraag aan studenten van Fontys Advanced AI. Zij ontwikkelden een dashboard met gedetailleerde historische data gekoppeld aan foto’s van de schoenen om retourpercentages te voorspellen en gericht producten te verbeteren. E-commercemanager Frank van Krieken:De app is nagenoeg gebruiksklaar. We gaan nu de fase in om deze live te krijgen.’

Van Gastel Shoes is al sinds 1842 een toonaangevend familiebedrijf in de Nederlandse schoenenbranche. Inmiddels staat de vijfde generatie aan het roer. Tot 2019 werkte Van Gastel Shoes vanuit Kaatsheuvel, grenzend aan Waalwijk, decennialang dé schoenenhoofdstad van  Nederland. In dat jaar verhuisde het bedrijf naar Gilze. Van Gastel Shoes heeft drie eigen kinderschoenmerken: Bunnies JR, Braqeez en Twins & Trackstyle. Ook ontwikkelt, produceert en verkoopt ze de schoenencollecties van McGregor Shoes en diverse private label collecties. Het bedrijf produceert in onder meer Zuid-Europa en Azië.

Bron voor verbeteringen
De studenten zijn er vier maanden mee bezig geweest. Ze hebben een app gebouwd op basis van complexe AI-software. Frank: ‘Voor onze design- en verkoopafdeling is het gouden informatie. Het ontwerpteam kan een prototype maken en fotograferen. Het systeem geeft vervolgens aan wat de te verwachten return rate is. Op basis van die data kun je zien aan welke producten je moet sleutelen om het retourpercentage naar beneden te krijgen. Productverbetering dus. En voor onze sales-afdeling is het nuttige info bij het voorspellen van verkoopresultaten.’

Hoe retouren terugbrengen?
Frank van Krieken vertelt hoe het project tot stand is gekomen: ‘Onze CFO had contact met Bas Roozen van het Smart MKB-programma van Midpoint Brabant over een AI-project met studenten van Fontys Advanced AI. Ik kreeg de vraag wat wij met AI zouden kunnen. Dat was meteen duidelijk. Retouren zijn voor ons en onze klanten een zure appel. Zowel qua financiering als qua ecologische footprint. Retouren kosten veel geld en belasten het milieu onnodig. Wij beschikken over veel verkoop- en retourdata: silhouetten, maten, kleuren, materialen, mannen- of vrouwenschoen et cetera. We hebben wel zo’n achthonderd modellen. Onze vraag aan de studenten was dan ook: hoe kunnen we deze data benutten om de retourpercentages terug te brengen?’

‘We hebben het vraagstuk gepresenteerd aan een groep van vijf derdejaars Fontys-studenten en hun tutoren voor proces en inhoud,’ vervolgt Frank. ‘Ze zijn gestart met een verkennend onderzoek op basis van de beschikbare retourdata. Hierna hebben ze een dashboard ontwikkeld om de grote hoeveelheid data overzichtelijk en toegankelijk in beeld te krijgen. En vervolgens hebben ze foto’s van de schoenen gekoppeld aan de data. Met als doel: voorspellen van retourpercentages aan de hand van productfoto’s. De studenten hebben de analyses in een dashboard gebundeld om alle retourpercentages te zien van voorgaande voorspellingen.’

Op weg naar livegang
De volgende stap is om het werkend te krijgen. De studenten hebben dit niet meer kunnen doen, omdat de projectperiode voorbij was en ze zomervakantie hadden. Frank: ‘We overwegen nu om een kennisvoucher van de provincie Noord-Brabant aan te vragen, waarmee een expert samen met Fontys-studenten de implementatie van de app kan doen. Het is erg complexe materie. Het is mooi dat de app zo is gebouwd dat je er makkelijk data van nieuwe producten toegevoegd kan worden. We hebben dit project gedaan voor onze kinderschoenen, maar kunnen het natuurlijk ook doen voor de herenschoenen. Als de implementatie van de app slaagt, hebben we iets heel unieks in handen!’

Bunnies JR: https://www.bunnies.nl/

Braqeez: https://www.braqeez.nl/

McGREGOR: https://www.mcgregorshoes.nl/

Meer weten of zelf aan de slag met digitalisering?

Wil je meer weten over onafhankelijke ondersteuning bij het verder digitaliseren van jouw onderneming? Neem dan contact op met Midpoint Brabant  over het Smart MKB-programma, alexvugts@midpointbrabant.nl, 06 16333665.

   

Alex Vugts - Digicoach Smart MKB