‘Hoe kunnen we het retourpercentage van onze kinderschoenen verlagen?’ Na contact met Midpoint Brabant stelde Van Gastel Shoes uit Gilze deze vraag aan studenten van Fontys Advanced AI. Zij ontwikkelden een dashboard met gedetailleerde historische data gekoppeld aan foto’s van de schoenen om retourpercentages te voorspellen en gericht producten te verbeteren. E-commercemanager Frank van Krieken: ‘De app is nagenoeg gebruiksklaar. We gaan nu de fase in om deze live te krijgen.’
Van Gastel Shoes is al sinds 1842 een toonaangevend familiebedrijf in de Nederlandse schoenenbranche. Inmiddels staat de vijfde generatie aan het roer. Tot 2019 werkte Van Gastel Shoes vanuit Kaatsheuvel, grenzend aan Waalwijk, decennialang dé schoenenhoofdstad van Nederland. In dat jaar verhuisde het bedrijf naar Gilze. Van Gastel Shoes heeft drie eigen kinderschoenmerken: Bunnies JR, Braqeez en Twins & Trackstyle. Ook ontwikkelt, produceert en verkoopt ze de schoenencollecties van McGregor Shoes en diverse private label collecties. Het bedrijf produceert in onder meer Zuid-Europa en Azië.
Bron voor verbeteringen
De studenten zijn er vier maanden mee bezig geweest. Ze hebben een app gebouwd op basis van complexe AI-software. Frank: ‘Voor onze design- en verkoopafdeling is het gouden informatie. Het ontwerpteam kan een prototype maken en fotograferen. Het systeem geeft vervolgens aan wat de te verwachten return rate is. Op basis van die data kun je zien aan welke producten je moet sleutelen om het retourpercentage naar beneden te krijgen. Productverbetering dus. En voor onze sales-afdeling is het nuttige info bij het voorspellen van verkoopresultaten.’