Een van de opvallende startups is Cosm.Ethics, opgericht door Sophie Jansen, student Business en Entrepreneurship aan de Universiteit van Tilburg. Zij wil de make-upwereld duurzamer maken door haar eigen duurzame en ethisch verantwoorde make-upmerk op de markt te brengen.
Duurzaam van verpakking tot eindproduct
Het idee voor Cosm.Ethics begon zo’n drie, vier jaar geleden, vertelt Sophie. “Ik zat in het laatste jaar van de havo en was altijd al veel met make-up bezig.” Toen merkte ik dat veel merken nog niet heel duurzaam zijn, althans dat was nog niet zo duidelijk een trend. Ik dacht bij mezelf: : ‘Zou dat niet duurzamer kunnen, bijvoorbeeld met hervulbare verpakkingen?’ “Daarom heb ik me ingeschreven bij de KVK en is het begonnen.”
Tijdens de beginfase kwam Sophie erachter dat een duurzaam en ethisch verantwoord make-upmerk opzetten nogal wat uitzoekwerk vergt, legt ze uit. “Ik heb veel besteld, getest en uitgeprobeerd om te kijken wat ik nu precies op wilde zetten. Op het moment dat je make-up op de markt gaat brengen moet je aan erg strenge eisen voldoen. Je producten moeten eerst getest worden. Daar is zo’n anderhalf jaar overheen gegaan en nu ben ik zo’n anderhalf jaar bezig met de verkoop van verschillende producten via mijn website.”
Cosm.Ethics is een make-upmerk dat volledig duurzaam en ethisch verantwoord is. Sophie: “Dat betekent: alle aspecten zoals productieproces, verpakking en ingrediënten. De make-up is bovendien volledig vegan en ik maak gebruik van bamboe herbruikbare verpakkingen. Het plan voor de toekomst is om refills te gaan verkopen. Op deze manier hoef je geen productverpakkingen weg te gooien die nog in goede staat zijn.”
Deelname aan The Connection
Op the Connection mocht Sophie haar startup presenteren, iets wat ze erg leuk vond, vertelt ze. “Ik werd gevraagd via IQONIQ (Tilburg University). Zij wilden mij graag voordragen als deelnemer. Toen ik werd gekozen als één van de tien bedrijven, vond ik dat natuurlijk geweldig. The Connection zelf voelde heel casual: veel jonge ondernemers bij elkaar die onder het genot van wat eten en drinken een praatje met elkaar maakten. Iedereen was erg open en niemand kende elkaar echt. Juist daardoor ging iedereen met elkaar in gesprek: je werd toch een beetje in het diepe gegooid qua netwerken.”
Iedere deelnemende ondernemer aan The Connection moest een Million dollar question aan het publiek voorleggen. Die van Sophie had alles te maken met marketing: “Ik wilde graag weten hoe ik mijn merk kon differentiëren op marketinggebied, in een markt waarin de concurrentie heel hoog is. Uiteindelijk kwam daar een leuke discussie uit voort en ben ik naderhand nog met een ander bedrijf om tafel gaan zitten om te kijken wat we op marketinggebied voor elkaar kunnen betekenen. “Deelname aan The Connection heeft voor mij dus echt nuttige contacten opgeleverd.”
Toekomstplannen
Cosm.Ethics zit nu in de verkoopfase: voor Sophie is er vooral marketingtechnisch de komende tijd veel werk aan de winkel, geeft ze aan. “Vandaar ook mijn hulpvraag tijdens The Connection.” De komende tijd wil ik veel aandacht gaan besteden aan het merk nog beter in de markt zetten. Hiervoor wil ik gebruikmaken van influencer marketing. Ik merk dat dat in mijn branche wel belangrijk is. Daarnaast is het binnenkort weer Black Friday, en daarna komen de feestdagen er weer aan. “Kortom: genoeg om de komende tijd op te focussen.”
Startups for Society – The Connection is mogelijk gemaakt door:
Station88, Midpoint Brabant, Gemeente Tilburg, Fontys, Avans, Tilburg University, IQONIC, JADS, MindLabs, Braventure en MarketingTilburg.