Skip Navigation or Skip to Content

Startups for Society – The Connection: Yopla

Een SaaS-platform om horeca en cateringbedrijven gemakkelijk te laten kiezen voor duurzame producten

Deze zomer vond alweer de tweede editie van Startups for Society – The Connection plaats! Tijdens hét start-up event van Midden-Brabant werden 10 startups uit de regio bij Midpoint Brabant-partner Station88 uitgeroepen tot Rising Stars. Startups die impact maken op de samenleving hebben hier een streepje voor. Benieuwd hoe het nu met de deelnemers is? Dat vertellen ze je met trots in deze serie van 10 artikelen!

Een van de Rising Stars bij The Connection was Yopla, opgericht door Purvi Sankhla, later vergezeld door Manisha Takale en Oscar de Vries. Yopla is een tool die het makkelijker maakt om duurzame en milieuvriendelijke keuzes te maken. De tool is beschikbaar voor de B2B-markt en maakt gebruik van AI om de precieze Co2-footprint van ons voedsel te bepalen.

Duurzaamheid op het menu zetten
Een bezoekje aan de website van Yopla onthult de slogan: ‘Zet duurzaamheid op het menu’. Het idee voor Yopla ontsprong in Purvi’s geboorteland: India. “Ik groeide op in een landelijke omgeving en was altijd al geïnspireerd in de eenvoud van een duurzaam leven. Ik ben ervan overtuigd dat mensen en bedrijven door middel van de juiste tools eenvoudig en gemakkelijk duurzamere keuzes kunnen maken. Eigenlijk is Yopla dus een overbrugging tussen een traditionele levensvisie en de technologische gemakken van onze moderne tijd.”

“Yopla is met name gericht op de B2B-markt, hoewel consumenten er ook gebruik van kunnen maken”, vertelt Purvi. “Denk hierbij aan bedrijven in de voedselindustrie: restaurateurs, cateraars, café’s en hotels. Zij kunnen Yopla gebruiken om de gemaakte keuzes op voedselgebied te evalueren en te verbeteren: zo kun je bijvoorbeeld per maaltijd precies zien wat de Co2-uitstoot is. Zo kunnen deze bedrijven gemakkelijk zien waar de verbeterpunten liggen.”

Deelname aan The Connection
Ook Purvi was aanwezig bij The Connection, waar ze Yopla pitchte aan het publiek en tevens een million dollar question mocht voorleggen aan een sparring partner uit het netwerk van Startups for Society – The Connection. Voor Purvi een mooie kans om Yopla in the picture te zetten, vertelt ze. “Ik vond het heel leuk om mee te doen, in de eerste plaats om te netwerken met andere ondernemers en het enthousiasme van de andere deelnemers te ervaren. Daarnaast is onze branche de voedselindustrie, en daar waren ook een aantal andere deelnemers werkzaam in. Naderhand hebben we nog gesprekken gehad met twee bedrijven waarmee we mogelijk een samenwerking aan kunnen gaan. Qua netwerkmogelijkheden levert het dus zeker wel wat op.”

De combinatie van een leuke sfeer en gericht netwerken sprong er voor Purvi uit, vertelt ze. “Het was netwerken op een heel ontspannen en ongedwongen manier. Onze vraag had te maken met community building: wij willen graag een gemeenschap van gelijkgestemden bouwen, waardoor de eensgezindheid om klimaatverandering aan te pakken nog groter wordt. De discussie die daarop volgde -en op de vragen van de andere deelnemers- was erg interessant.

De toekomst voor Yopla
Purvi, Oscar en Manisha zijn hard aan het werk om Yopla bij mogelijke klanten onder de aandacht te brengen, vertelt ze trots. “We staan de komende tijd op verschillende pitch-events, in zowel binnen- als buitenland. Verder zijn we uiteraard met een hoop bedrijven in gesprek, zowel in de horeca als catering, om de pilotversie van Yopla te testen. We zijn op zoek naar trendsetters in de foodsector die daar deelgenoot van willen worden. Dat betekent dat er groei in Yopla zit.” 

Startups for Society – The Connection is mogelijk gemaakt door:

Station88, Midpoint Brabant, Gemeente Tilburg, Tilburg University, Fontys, Avans, IQONIC, JADS, MindLabs, Braventure en MarketingTilburg.

 

Midpoint Brabant