Skip Navigation or Skip to Content

Startups for Society – The Connection: Smeerkees

Zonnebrandcrème toegankelijk maken voor iedereen

Deze zomer vond alweer de tweede editie van Startups for Society – The Connection plaats! Tijdens hét start-up event van Midden-Brabant werden 10 startups uit de regio bij Midpoint Brabant-partner Station88 uitgeroepen tot Rising Stars. Startups die impact maken op de samenleving hebben hier een streepje voor. Benieuwd hoe het nu met de deelnemers is? Dat vertellen ze je met trots in deze serie van 10 artikelen!

Een van de Risings Stars bij The Connection is Smeerkees. De startup begon met de verkoop van zonnebrand sachets, een handige oplossing voor onderweg die nog steeds te vinden is in haar webshop en bij verschillende restaurants. Tegenwoordig zijn daar ook de zonnebrandpalen bijgekomen: een mobiele unit die overal kan worden geplaatst zodat het gebruik van zonnebrandcrème toegankelijk gemaakt wordt voor iedereen.

Mede-oprichter Wout Spackler legt de bedrijfsvisie en totstandkoming uit. “Wist je dat huidkanker in Nederland een steeds groter probleem begint te worden? Wereldwijd staat ons land zelfs op de vierde plek, achter Australië, Nieuw-Zeeland en Denemarken. Tijdens een zonnige terrasdag in Tilburg kwamen we erachter dat je eigenlijk nergens zonnebrandcrème kunt vinden. Ja, je kunt naar de supermarkt rennen, maar dan ben je je plekje op het terras kwijt.

Zo kwam het tweetal op het idee om sachets te gaan verkopen: eenmalige zakjes met een dosis zonnebrandcrème voor de zonbewuste terras- of festivalganger. “Die sachets verkopen we nog steeds”, legt Wout uit. “Maar inmiddels hebben we ook een zonnebrandpaal ontwikkeld. Die kan bij verschillende evenementen neergezet worden om het gebruik van zonnebrand te promoten. Bedrijven die dat willen, kunnen hun naam op de paal laten zetten. Zo hebben we bijvoorbeeld een actie met een bekende zorgverzekeraar. Maar er zijn heel wat bedrijven en instanties die hier marketingtechnisch baat bij hebben: denk aan GGD-en, fabrikanten die er een sampleproduct in kunnen stoppen, of gemeenten. Het bedrijf of de organisatie betaalt overigens voor het gebruik van de paal, de zonnebrandcrème zelf is gratis beschikbaar.”

Deelname aan The Connection
Ook Wout en zijn compagnon Philip Kool waren 4 juli te vinden bij The Connection. Een geslaagde dag, zo vindt Wout. “De voorbereiding vond ik al interessant, omdat ik aan kon geven wat wij graag zouden willen zien. Op de dag zelf ben ik er redelijk open ingestapt. De energie en openheid van de andere deelnemers is aanstekelijk. Ik vond het tof om eerst kort het bedrijf te kunnen pitchen, en vervolgens onze million dollar question voor te leggen aan een sparringpartner uit het netwerk van Station88 en Midpoint Brabant. Deze ging over hoe we groeikapitaal kunnen vergaren om Smeerkees schaalbaar te maken voor de toekomst. Uit de discussies die daaruit voortkwamen en het uitgebreide naborrelen zijn waardevolle connecties gekomen.”

Een aantal maanden na dato is het weer business as usual bij Smeerkees, maar de opgedane connecties worden nog steeds uitgediept, legt Wout uit. “Met iedereen die we daar gesproken hebben en waar we graag meer van wilden weten hebben we een vervolggesprek ingepland. Deze zijn inmiddels grotendeels achter de rug, en er zitten waardevolle leads bij voor de toekomst van Smeerkees. Dat is -denk ik- meteen ook de kracht van dit soort events: op een informele manier kennismaken en connecties leggen buiten je eigen kring.”

De toekomst van Smeerkees
Als impact startup probeert Smeerkees ook bewustwording te creëren. In een wereld waarin de zon steeds harder begint te schijnen, is dat hard nodig. Het streven is ambitieus. “Ons uiteindelijke echte doel is dertig procent minder huidkanker in dertig jaar. Dat is fors, maar door bewustwording te creëren en zonnebrandcrème op een makkelijke, snelle en gratis manier beschikbaar te maken, wordt het gebruik ervan bevorderd.”

Met het oog op de toekomst ziet Wout Spackler veel mogelijkheden voor creatieve partnerships. “Er is de afgelopen tijd veel te doen geweest over zonnebrandcrème, ook in de media. Dus de aandacht is wel op het onderwerp gevestigd, het wordt steeds belangrijker. Het zomerseizoen loopt nu ten einde, dus straks gaat de volle focus op komend voorjaar. Dan willen we van de dertig zonnebrandpalen die we nu hebben naar minimaal honderd gaan. In Nederland, maar misschien ook in het buitenland.” Lachend voegt hij eraan toe: “Maar nu eerst even op vakantie, misschien een paar weekjes naar de zon!”

Startups for Society – The Connection is mogelijk gemaakt door:

Station88, Midpoint Brabant, Gemeente Tilburg, Tilburg University, Fontys, Avans, IQONIC, JADS, MindLabs, Braventure en MarketingTilburg.

 

Midpoint Brabant