Twee van de 25 meest veelbelovende ondernemers van 2022 hebben als startupbedrijf begeleiding gehad van Midpoint Brabant: Bigger Picture Clothing en Maps Untold. De landelijke 25 onder de 25 wordt elk jaar samengesteld door de redactie van MT/Sprout. Wie zijn deze twee pareltjes uit Midden-Brabant?
Duurzame kleding met impact op goede doelen
Bigger Picture Clothing is een initiatief van de 23-jarige Freek van Litsenburg. Hij startte de onderneming in 2020, na zijn studie Strategic management. Bigger Picture Clothing ontwerpt, produceert en verkoopt kleding op radicaal duurzame en transparante wijze. “De klant koopt niet alleen een kwalitatief goed kledingstuk, maar ook sociale en duurzame impact die we volledig inzichtelijk maken,” zo licht Freek toe.
Enerzijds beperkt Bigger Picture Clothing de impact op de planeet tot een minimum, anderzijds wordt zo’n 15 procent van de omzet geherinvesteerd in (sociale) projecten. Zo adopteerde het kledingmerk voor elk verkocht T-shirt één vierkante meter regenwoud in Costa Rica. En gaat voor een hoodie voldoende geld voor 1000 liter drinkwater naar Ethiopië en Tanzania.
Het maken van kleding is voor onze planeet één van de meest vervuilende activiteiten. Freek: “Duurzaam produceren is zeldzaam, maar niet uniek. De transparantie waarmee we dit doen is dit wél. Je kan zowel voor als na je aankoop exact zien wat er voor impact met jouw aankoopbedrag is gerealiseerd.”
Richard Heesen, business developer van Midpoint Brabant, fungeerde bij de Tilburg University Challenge 2021 als coach en sparringpartner van Bigger Picture Clothing. Met als resultaat het winnen van zowel de Business Ready Award als de Audience Award. ‘Dit is tot nu toe het hoogtepunt van mijn ondernemerschap”, aldus Freek. “Ik heb een jaar lang buiten mijn comfortzone getreden en heb me enorm kunnen ontwikkelen op allerlei vlakken.’
Hoe ziet Freek de toekomst: “Over 5 jaar is Bigger Picture Clothing gegroeid als merk, maar ook zeker als ‘beweging’. Het bouwen van een internationale community is voor ons prioriteit nummer 1. We zijn tegen die tijd een kledingmerk dat niet alleen via een webshop verkoopt, maar ook via fysieke winkels. We hebben dan meer dan 100 miljoen liter schoon drinkwater gerealiseerd, maar zijn nog altijd even transparant.’
Stedentrips vanuit persoonlijke interesses
Maps Untold is een initiatief van Gaby Gomes Branco (23), Jesse Knoop (24) en Dennis van Ravenstein (26). Met de Stadsontdekker laten zij toeristen voor een stedentrip bijzondere plekjes zien op basis van hun persoonlijke interesses.
Stel dat je uit Amsterdam komt en een weekend naar Tilburg gaat. Wat is dan leuk om te bezoeken? De software van Maps Untold geeft vakantievierders antwoord op precies die vraag. Toeristen die uit zijn op een stedentrip kunnen er zelfs hun ideale bestemmingen mee vinden.
Het werkt op basis van data. Je voedt het systeem met je interesses, zodat je een profiel opbouwt. De software geeft je vervolgens adviezen voor bijvoorbeeld restaurants en musea op basis van jouw voorkeuren en de plekken die je in je eigen stad al bezoekt. “Als digitale personalisering in de online retail, muziek en entertainment de standaard is, waarom dan niet ook in toerisme”, zo licht Dennis van Ravenstein toe. “We geven iedere bezoeker een digitale reisgids met zijn of haar favoriete hotspots. Het maakt het plannen van je perfecte trip een kwestie van seconden.”
Maps Untold verdient geld aan de – anonieme – inzichten die worden opgedaan. Deze informatie deelt ze met de toerismebranche. Ook verdient ze geld door tickets te verkopen via het platform. De site had de primeur in Tilburg, na een pilot op Ticket to Tilburg, en werkt ook al in Ede, Den Haag en Kampen. Hier werkt zij samen met de lokale citymarketingorganisaties die onder meer hun Maps Untold-widget op de website plaatsen.
In juli won Maps Untold de Tilburgse ondernemerswedstrijd voor techbedrijven, de Tailors’ Den. Het leverde het drietal 250.000 euro aan support op. ‘Hiermee konden we ons product naar het volgende niveau brengen’, zegt Gomes Branco. Maar Maps Untold heeft nog grotere dromen. Immers, elk bedrijf in de reisbranche heeft baat bij personalisering en gericht marketen van zijn aanbod met data. ‘Over vijf jaar is Maps Untold hét customer data-platform in toerisme wereldwijd. Toeristen kennen het dan net zo goed als Tripadvisor.’
Richard Heessen van Midpoint Brabant en Joost Melis van House of Leisure hebben uitgebreide startupbegeleiding geboden. De Bossche Investerings Maatschappij (BIM) heeft Maps Untold business development ondersteuning gegeven en een starterslening verstrekt. En dankzij de gezamenlijke inspanningen heeft Maps Untold vanuit het Leisure Ontwikkel Fonds Brabant een substantiële lening toegekend gekregen. Alle partijen hebben hierbij nauw samengewerkt binnen het Brabantbrede Braventure.
Slim doorzetten
Richard is trots dat hij Bigger Picture Clothing en Maps Untold op weg heeft kunnen helpen. “Maar nu komt de écht spannende fase van doorpakken eraan”, zo weet Richard uit ervaring. “De stap naar een landelijke of misschien wel internationale uitrol vergt niet alleen doorzettingsvermogen, maar ook slim je weg vinden in relevante netwerken van marktpartijen en financiers. Vanuit Midpoint Brabant helpen we ze met het leggen van deze verbindingen.”
STEM HIER OP DE MEEST VEELBELOVENDE JONGE ONDERNEMEN VAN 2022