Links Twan van Lankveld (programmamanager logistiek) en rechts Petra Mouthaan (programmamanager maakindustrie).
Fotograaf: Raldo Neven
Een deep fake video van Bas van der Pol, wethouder stedelijke ontwikkeling en economie van Tilburg. Daarmee startte het tweede schakelevent voor industrie en logistiek dat Midpoint Brabant op 9 november samen met diverse partners organiseerde bij MindLabs.
Een filmpje dat met kunstmatige intelligente software is gecreëerd en gemanipuleerd. Supermakkelijk en goedkoop om te maken. Ook best spannend, omdat je met deze techniek ook verkeerde bedoelingen kunt hebben. “De wethouder werkte graag mee aan dit experiment en laat hiermee zien dat óók hij open staat om te leren en experimenteren. En dat is ook precies wat we vandaag met elkaar gaan doen”, aldus de organisatoren Petra Mouthaan en Twan van Lankveld, programmamanagers maakindustrie en logistiek bij Midpoint Brabant.
Verhogen (arbeids)productiviteit
Het schakel-event draaide om de vraag: “Hoe kunnen bedrijven door slimmer werken de (arbeids)productiviteit verhogen?” Twan: “Ondanks dat de industrie en logistiek andere sectoren zijn, zien we vergelijkbare uitdagingen. Hoe zorgen ondernemers er in deze uitdagende tijden met stijgende kosten en arbeidstekorten voor dat ze ook morgen nog relevant zijn voor hun klanten? Hoe kun je slimmer werken, leren en innoveren, en hoe kunnen nieuwe technologieën zoals ChatGPT je daarbij helpen?”
Petra voegt toe: “Midden-Brabant moet op dit gebied een inhaalslag maken, zo tonen de cijfers aan. Het is juist nu van cruciaal belang om hier met je bedrijf mee aan de gang te gaan. Met het programma ‘Slimmer werken’ bieden we bijvoorbeeld een open innovatie aanpak voor de industrie, waarin we niet alleen kijken naar de technologische, maar ook naar de sociaal-organisatorische om productiviteit te verbeteren.”
ChatGPT als versneller
Tijs Berens en Sasker Soontiëns openden het evenement met een introductie in ChatGPT. Zij zijn co-founders van Skill-Up, een platform dat helpt om de kracht van generatieve AI en de toepassingsmogelijkheden voor onszelf, de organisatie en het dagelijks werk beter te begrijpen.
Tijs en Sasker gingen in op de vraag: “Wat is AI en hoe pas je dit praktisch toe in je eigen strategie en organisatie?” Met statistieken toonden ze aan hoe hard ChatGPT groeit: 100 miljoen gebruikers in de eerste twee maanden. De komende jaren komt dit nog verder in een stroomversnelling. De systemen worden steeds slimmer, groter én goedkoper. Je kunt tekstuele input naar teksten, beelden en codes omzetten. En spraak naar spraak, in alle talen, hoewel dit nog wat hakkelt. Heb je ChatGPT-Plus, dan haal er je nog meer uit. ChatGPT biedt veel kansen, maar er zijn ook veiligheidsuitdagingen. Het risico op phishingaanvallen neemt toe. Het is soms zo echt, dat het kan lijken alsof je wordt gebeld door jouw manager of collega. Oppassen geblazen dus!
Los van de risico’s kan ChapGPT al wel veel betekenen in je werk. Zoals marketingleads genereren. Tijs en Sasker vroegen de aanwezigen ook om een test te doen op hun mobiele telefoon, waarbij ze konden ervaren hoe AI-info functieprofielen in kaart kan brengen. Je kunt ChatGPT goed inzetten bij onboarding en leren en ontwikkelen. De AI-tool fungeert als het ware als tutor. Je verzamelt data van experts en maakt er een ‘bot’ van. Als nieuwe medewerker kun je deze vragen stellen. Bijvoorbeeld hoe een productiemachine werkt. Je maakt een foto van de machine en krijg antwoord op vragen over wat voor type dit is en hoe het werkt. Hoe specifieker de instructies, hoe nauwkeuriger de informatie. En heel praktisch: je maakt een foto van je aantekeningen en ChatGPT maakt er een tekst van.
Workshops
Op dit inleidend verhaal volgden twee workshops over hoe om te gaan met ChatGPT, welke kansen AI biedt voor je organisatie en hoe je het werk organiseert. In de workshop voor de logistiek vertelde Frans Cruijssen, senior researcher bij Tilburg University, over toepassingen van ChatGPT & AI in deze branche. Hij gaf aan wat de 27 meest populaire AI-tools van 2023 zijn en lardeerde dit met markante voorbeelden. Ook zette Frans uiteen wat ChatGPT wel en niet kan. Het doet al veel, maar is niet altijd accuraat en volledig betrouwbaar. En kan ook niet de menselijke intelligentie vervangen.
Specifiek voor logistiek gaf Frans als voorbeeld wat je krijgt als je ChatGPT vraagt om tien manieren waarmee je processen kunt verbeteren. Die krijg je dan keurig op een rijtje. De crux zit ‘m in de zogeheten prompt, oftewel de input over wat je wilt weten en hoe. Het credo is: hoe concreter, hoe nauwkeuriger. Je kunt als bedrijf documenten en handleidingen uploaden waar medewerkers direct toegang toe hebben bij vragen op de werkvloer. Bijvoorbeeld over hoe om te gaan met gevaarlijke stoffen of welke veiligheidsregels van belang zijn in het bedrijf. ChatGPT kan ook ingezet worden om suggesties te doen voor softwarecodering. Dat kan bedrijven ondersteunen om logistieke processen te automatiseren.