Skip Navigation or Skip to Content

Programma Smart MKB maakt Midden-Brabant meer datadriven

Dit is een publicatie van Regio in Bedrijf.

Midden-Brabant telt zo’n 50.000 mkb-bedrijven. Daarvan zijn er 5.000 groter dan 10 fte. De regionale ontwikkelingsorganisatie Midpoint Brabant wil, samen met prominente partners uit de regio, jaarlijks 1.000 van die bedrijven bereiken via het nieuwe programma Smart MKB. Dat richt zich op het doorvoeren van dataficering in het mkb. “Het is de bedoeling dat we elk jaar 250 van die bedrijven in transitie brengen”, vertelt programmadirecteur Ralf Daggers. “We zitten mooi op schema.”

Midpoint Brabant is de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor negen gemeenten: Tilburg, Waalwijk, Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand en Oisterwijk. “Wij staan ook wel te boek als ‘de versnellingskamer’. Wij willen innovaties in de regio versnellen”, stelt Daggers. “Daarvoor moeten bedrijven weerbaar zijn. Wij helpen ze met transities naar digitalisering, maar ook naar een meer circulaire economie. Daarnaast doen we veel aan talentontwikkeling.” Aan de basis van Midpoint Brabant staan onderwijs, overheid en ondernemers. “Wij zijn echt onafhankelijk”, benadrukt Daggers. “Wij zijn niet commercieel. We maken voor mkb-ondernemers een Data Actie Plan, mét een roadmap hoe ze daar stap voor stap naartoe kunnen groeien, hoe ze data strategischer kunnen gaan gebruiken.” Daarbij krijgen ondernemers hulp aangereikt in drie verschillende smaken. Daggers: “Ze kunnen hun project invullen met stagiaires, met betaalde studenten óf met IT-bedrijven.” Midpoint Brabant beschikt over een drempelverlagend potje, waar de mkb-ondernemers wat mee ondersteund kunnen worden.

Proactief

“We mikken nadrukkelijk op ambitieuze mkb-bedrijven met groeipotentie”, verduidelijkt de programmadirecteur. “We gaan proactief de markt op. Je kunt wel veel tijd steken in inspiratie- en awareness-sessies, maar dan duurt het vaak te lang voordat er actie komt.” Actieve referenten spelen de rol van ‘goede buurman’ en laten de mkb-ondernemers zien dat ze niet alléén zijn. “Wij staan naast de ondernemer”, benadrukt Daggers nog maar eens ten overvloede. “Dat doen we met een ervaren team van business developers en digicoaches. Zo kunnen we ook helpen met ‘makelen en schakelen’, om aan de gang te gaan.” Daarbij is het van belang dat een vijftal elementen goed wordt ingeregeld voor de ondersteuning van mkb-bedrijven. Daggers somt op: “Het primaire producten- of dienstenproces, het commerciële proces, een digihub: een community van IT-bedrijven, data-talent in de vorm van studenten die een stage of betere bijbaan-propositie krijgen, en het opschalen van IT-startups in een accelerator.” Hij concludeert dat binnen het grote Midden-Brabantse mkb-netwerk aan al die voorwaarden wordt voldaan.

In het eerste jaar van het programma draait Smart MKB dan ook naar wens. “Inmiddels nemen er al 70 bedrijven aan deel”, weet Daggers. “We zitten dus mooi op schema. We krijgen de cases, de mooie verhalen en gaan daarmee aan de slag.” Hij ziet ook wel dat de gemiddelde ambitie voor de komende jaren even wat tijd nodig heeft om los te komen. “Maar er is zovéél draagvlak in de regio”, merkt hij bijna dagelijks. “Dat biedt volop kansen voor gemotiveerde ondernemers om de beoogde dataficering ook daadwerkelijk door te voeren.”

Smart MKB is een samenwerking van Midpoint Brabant, Rabobank, VNO-NCW Brabant – Zeeland, Van Spaendonck, Tilburg University, Onderwijsgroep Tilburg, Fontys Hogeschool ICT en Gemeente Tilburg.

Meer info: www.midpointbrabant.nl/smartmkb

Midpoint Brabant