Skip Navigation or Skip to Content

Nieuw programma Smart MKB verlaagt drempel voor dataficering

Dit is een publicatie van Make it in Tilburg.

Op welke sector je je ook richt: zonder digitalisering ben je nergens. Elke ondernemer weet dat inmiddels wel. Maar met alleen een goede digitale administratie, website of online webshop red je het tegenwoordig niet meer. De toekomst ligt bij dataficering. Het nieuwe programma Smart MKB van Midpoint Brabant, het regionale economische ontwikkelingsorgaan van Midden-Brabant, helpt ondernemers hiermee op weg. Programmadirecteur Ralf Daggers: “Hiermee verlagen we de drempel naar data-driven ondernemen, samen met onze partners. Zo houden we het economische klimaat in Midden-Brabant en specifiek in Tilburg aantrekkelijk. Voor ondernemers én voor jonge talenten.”

Slimmer ondernemen met data 

Stel je voor: met één druk op de knop weten hoe je voorraad erbij staat. En wat als je dan ook nog eens slimmer en proactiever in kunt spelen op klantvragen, doordat je op basis van cijfers kunt voorspellen wanneer ze jouw diensten nodig hebben? Of wat dacht je van een slim overzicht waarmee je precies weet wie je beste klanten zijn, zodat je daar al je energie in kunt stoppen? Neem als (fictief) voorbeeld ondernemer Jan. Hij runt een productiebedrijf en zijn afnemers heeft hij netjes in een excellijst staan. Uit ervaring weet hij hoeveel orders elke afnemer plaatst en wanneer. Maar het vergt veel handwerk om de orders daadwerkelijk door te zetten en te verwerken. Bovendien zou Jan zijn klanten proactief van dienst willen zijn, waardoor hij net iets meer service biedt dan zijn concurrenten. Ná het traject uit het programma Smart MKB kan Jan geautomatiseerd orders verwerken, en koppelen aan de andere systemen in zijn organisatie. Bovendien helpt hij klanten met tips en adviezen over de producten die ze bij hem kopen, en stuurt hij hen reminders wanneer ze een order zijn vergeten. Hij is minder tijd kwijt dan voorheen en zijn klanten zijn tevredener.

Kansen verzilveren 
Kansen die je met data, informatie, cijfers kunt verzilveren zijn er genoeg. “Niet meegaan is geen optie meer”, weet Ralf. Maar waar begin je? Het vergt expertise, die een mkb’er meestal niet of beperkt in huis heeft. “Daarom helpen we ondernemers op weg: met de juiste begeleiding, kennis, tools én door te werken aan een sterke, realistische businesscase.” Bedrijven uit alle sectoren mogen in principe gebruik maken van het programma. Midpoint Brabant stuurt hierbij actief op een aantal branches: maakindustrie, logistiek en leisure. In de loop der jaren krijgt het programma een steeds bredere scope.

Het draaiboek van Smart MKB bestaat uit verschillende stappen, vervolgt de programmadirecteur. Je begint eerst met een scan, de pols opmeten. Hoe sta je er voor? Wat zijn je kansen en hoeveel kun je hieraan verdienen? Dan werk je, onder begeleiding uiteraard, aan een actieplan: hoe ga je de stappen nemen en binnen welk tijdspad? Je bepaalt zelf je snelheid. De stappen geven je gewoon wat houvast. “Belangrijk om te weten is dat de begeleiding die je krijgt onafhankelijk is. Je krijgt dus echt een advies zonder commercieel eigenbelang”, aldus Ralf.

Nu actie nodig 
Begin november ging het programma officieel van start. Om het tot een succes te maken, werkt Midpoint Brabant met een groot aantal partners samen. Rabobank Tilburg en omstreken, VNO-NCW Midden-Brabant, Tilburg University, Fontys, Onderwijsgroep Tilburg, Van Spaendonckgroep en gemeente Tilburg haakten als belangrijkste partijen aan.

Waarom haakten deze partijen aan? De Rabobank, bijvoorbeeld, ziet graag dat ondernemers groeien. Naast advies en ondersteuning bij financiële vraagstukken, stimuleert de bank ze daarom om te versnellen op thema’s als digitalisering en verduurzaming. Bas Snels, directeur Bedrijven bij Rabobank Tilburg e.o.: “Samen bouwen we met dit programma aan een ecosysteem in de stad en haar omgeving. Waar bedrijven uitgerust zijn voor de toekomst, en waar getalenteerde mensen willen blijven na hun studie. En waar we bovendien weer nieuwe business aantrekken.”

Om ondernemers te helpen kansen en mogelijkheden te zien, organiseert Rabobank Tilburg e.o. – samen met Station88 – seminars en workshops over digitalisering en dataficering. Specifiek gericht op mkb’ers. “Ondernemers weten dat ze hier iets mee moeten”, merkt Bas. “Alleen het urgentiebesef ontbreekt vaak nog.” Ralf vult aan: “Het ontlokken van een vraag, ondernemers een duwtje in de goede richting geven, dat is waar we met onze partners stevig op inzetten.” Als je nu niet meegaat, vervolgt Bas, dan ben je over vijf jaar waarschijnlijk klaar. “Door aan dit programma mee te doen creëer je voor jezelf een voorsprong ten opzichte van je concurrenten.” Ralf: “Om deel te nemen moet een ondernemer al wel de eerste stappen op het gebied van digitalisering hebben gezet. En verder moet je vooral ook kunnen én willen. Als je ziet dat dataficering nodig is voor jouw business, maar je hebt geen tijd of zin om ermee aan de slag te gaan, dan werkt het niet. Het draagvlak bij de mkb’er zelf is een basisvoorwaarde voor het succes van dit programma.”

Leren van studenten 
Een ander belangrijk onderdeel van het Smart MKB programma is de samenwerking met ICT-experts en digi talenten uit het onderwijs (mbo, hbo, universiteit). Ralf: “Juist door deze samenwerking kunnen we de gewenste impact en schaalgrootte bereiken.”

Fontys Hogescholen, en dan in het bijzonder de Hogeschool ICT, is zo’n voorbeeld van een belangrijke samenwerkingspartner uit het onderwijs. Derde- en vierdejaars studenten van de opleiding in Tilburg gaan met ondernemersvraagstukken aan de slag. In Eindhoven, waar ook een ICT-opleiding van Fontys zit, gebeurt dit al langer. En met succes. Opleidingsdirecteur Ad Vissers: “Door samen te werken met studenten, leren ondernemers er zelf ook van. Ze worden meegenomen in de oplossing en in het proces daarnaartoe. Zo begrijpen ze naderhand zelf ook hoe het zit. Het zorgt dus voor duurzame kennisdeling.”

Van frontrunners naar best practices 
Om gevestigde MKB-sectoren in Midden-Brabant de komende jaren data-driven te maken, streeft Midpoint Brabant ernaar om uiteindelijk 150 cases per jaar uit te voeren. Ondernemers die bewust en toegewijd met dataficering aan de slag gaan. Ralf: “Natuurlijk zijn er altijd frontrunners die als eerste instappen. Met best practices kunnen we vervolgens laten zien aan andere bedrijven wat er mogelijk is. Tonen: dit kan dus óók bij jou. En zo moet het programma zich als een olievlek verder verspreiden.” Opleidingsdirecteur Ad: “Door je als stad en als regio in deze richting te ontwikkelen, word je ook interessanter voor afstudeerders van de verschillende opleidingen om hier te blijven werken.”

“Over drie jaar kun je heel mooi zien of ondernemers die stap hebben gemaakt”, denkt Ralf. “Wij versnellen een ontwikkeling, stap voor stap, en staan daarbij naast de ondernemer. En als het goed is, zijn we dan op een bepaald moment overbodig. Dan is de missie geslaagd.” Bas sluit zich daarbij aan. “Door deze inzet zorgen we ervoor dat deze regio voorop komt te lopen op het gebied van data-driven ondernemen. In de provincie én landelijk.”

Het programma Smart MKB is bestemd voor de negen gemeenten in Midden-Brabant: Tilburg, Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk en Waalwijk. Meer info vind je op de website midpointbrabant.nl/smartmkb. Aanmelden voor het programma kan door een mail te sturen naar smartmkb@midpointbrabant.nl of te bellen naar 013 – 744 04 05.

V.l.n.r.: Ad Vissers, Bas Snels, Ralf Daggers

Midpoint Brabant