Skip Navigation or Skip to Content

Jorn Versteijnen (Versteijnen Logistics): “Real-time visibility data en robots dwingen tot grote omslag in logistiek”

Tilburg-Waalwijk is in 2019, 2020 én 2021 verkozen tot Logistieke Hotspot nummer 1 van Nederland. De kracht van de regionale samenwerking tussen ondernemingen, onderwijs en overheden in Midden-Brabant is geroemd door de jury. In het kader van de campagne Smart Moves interviewen we de leden van de stuurgroep Midpoint Brabant Smart Logistics over de strategische regionale prioriteiten digitalisering, duurzaamheid en talentontwikkeling. We vroegen Jorn Versteijnen, stuurgroeplid én directeur-eigenaar van Versteijnen Logistics, naar zijn visie.

Jorn, kun je allereerst in het kort iets vertellen over Versteijnen Logistics?

Wij zijn een familiebedrijf, inmiddels van de derde generatie. Vanuit onze vestiging in Tilburg bedienen we klanten in Benelux, Duitsland, Frankrijk, en via partners in vele andere Europese landen. Dit doen we met zo’n 350 medewerkers, waarvan ruim 250 in Nederland. Onze diensten zijn warehousing, transport, fulfilment en extra services zoals verpakken, assembleren, etiketteren, repareren en serienummer scanning. We hebben 24/7 inzicht in voorraad en verkoop, en leveren accuraat en supersnel. Ons credo is dan ook ’The Plus in Logistics’. In de top 100 Logistieke Dienstverleners zijn we gestegen naar plaats 65.

Midden-Brabant staat bekend om haar ‘slimme’ logistiek. Wat is het volgende dat er aan komt?

Datagedreven logistiek, daar draait het om in de toekomst. Het begint er natuurlijk mee dat je moet zorgen dat de data goed op orde zijn. Pas daarna kun je serieus met machine learning aan de gang. Helaas zijn de data niet altijd compleet of accuraat. Dit zie je vooral bij internationaal transport waar doorgaans wordt geboekt alvorens de goederen klaar staan. De volgende slag hierbij is Real-Time Transportation Visibility (RTTV). Dit gaat verder dan het volgen van jouw online bestelde pakketje via track & trace dat je thuis laat bezorgen. Met RTTV weet je niet alleen hoe lang het duurt voordat de bestelling wordt afgeleverd, maar ook precies waar de vrachtwagen rijdt. Via GPS is er direct contact met de hardware in de truck. Zo krijg je voortdurend inzicht en toegang tot real-time en voorspellende informatie over leveringen. Dit helpt je om beter docks te plannen en klanten op elk gewenst moment actuele informatie te geven.

De vervoersmiddelen kun je dus volgen. Maar hoe weet je nou of de hele lading erin zit?

In de toekomst verwacht ik dat door middel van Internet of Things ook de goederen en pallets data kunnen verstrekken waardoor je elke ladingdrager kunt volgen in plaats van de vrachtwagen of de telefoon waar een app op zit om te volgen. Alles wordt inzichtelijk. Ook informatie over voorraadstanden in transit gaat gedeeld worden. Met RTTV kun je je docks plannen op basis van binnenkomst en zodoende wachttijden voorkomen. Als je ziet dat een auto onderweg vertraging heeft, ga je in het magazijn alvast andere goederen klaar zetten. Transport en warehouses worden steeds sterker met elkaar verbonden.

Hoe ver is Versteijnen Logistics met RTTV?

Wij zijn al een half jaar aan het bouwen aan het platform van Europees marktleider Shippeo. Op 1 juli gaan we live met onze eigen assets waarna hopelijk onze partners snel volgen. Let wel, we gaan live met LTL-zendingen (Less Than Truckload) die beduidend lastiger te traceren zijn dan FTL zendingen (Full Truckload). Langzaamaan zullen onze Oost-Europese transportcollega’s er ook mee aan de slag moeten gaan, want alles moet goed op elkaar aansluiten.

Data zorgen voor een gigantische omslag in de logistieke sector. Welke ontwikkelingen zie je nog meer op dit gebied?

Ik verwacht dat online boekingsplatformen nog behoorlijk gaan groeien, met name voor de FTL-markt. In feite hetzelfde principe als bij Uber. Je voert je gegevens in en krijgt direct een prijs. Na het accepteren van het tarief word je gekoppeld aan de meest geschikte vervoerder. In het geval van LTL of groupage deel je de vrachtruimte dus met andere organisaties. Uiteindelijk is het doel om zo efficiënt mogelijk te transporteren, met een zo hoog mogelijk beladingsvermogen. De tendens naar platforms houd je niet tegen. Vergelijk het maar met booking.com, maar dan voor transportopdrachten. Duizenden vervoerders gaan op die manier werken.

Op welke praktische zaken stuit je bij dit soort ontwikkelingen?

Doorgaans wordt track and trace gedaan via app’s. Een zorg is dat iedereen zijn of haar eigen app maakt en de chauffeur een enorme hoeveelheid app’s heeft om te beheren. Dit vinden we niet wenselijk. Praktisch probleem is ook de bereidheid van vervoerders om data te delen. Bij ons real-time visibility project zien we dat er enkelen zijn die de GPS data niet geven. In de logistiek moeten B2B-klanten een B2C-ervaring krijgen. Vroeger was je super tevreden met een Nokia, totdat de iPhone er kwam. De nieuwe jonge generatie wil niks anders. Alles moet simpel, snel en inzichtelijk zijn.

Welke consequenties hebben deze zaken op de bedrijfsvoering?

Uiteindelijk ontstaat er een datacultuur met hele andere KPI’s en inzet van mensen. Ook in tenders wordt steeds meer gekeken naar hoe je als logistieke organisatie ingericht bent om efficiënt en effectief met data om te gaan. Het gaat niet alleen meer over hoeveel procent van de leveringen op tijd zijn, maar ook over het percentage real-time visibility, portals en connectivity competenties waarop de vervoerder data geeft aan de klant. Met al deze data moeten we uiteindelijk met de klant naar voorspellende analyses.

Enkele jaren geleden zijn jullie gestart met robotisering. Hoe ontwikkelt zich dit?

In 2018 zijn we begonnen met het geautomatiseerde opslag- en orderverzamelsysteem AutoStore. Vorige week hebben we de capaciteit verdubbeld. We kunnen zo veel sneller en slimmer werken. Het systeem is te vergelijken met de Rubik kubus met 40.000 bakken waarin één of meerdere artikelen liggen. De orderpicker gaat deze niet halen, maar robots brengen de spullen naar hem toe. Hij haalt het benodigde aantal uit de bakken en doet het artikel handmatig in een verzenddoos. Een deel gaat met robots, een deel komt direct uit de stelling, afhankelijk van het orderprofiel. Loze uren vullen we met het aanvullen van de grijpvoorraad in de Autostore. Een voordeel van AutoStore is ook dat we minder afhankelijk zijn van mensen in de avonduren.

Wat betekent dit voor jullie personeel?

De intelligentie blijft bij de mensen zitten. Door de automatisering kunnen we veel meer aan met hetzelfde aantal medewerkers, terwijl de cut-off (het tijdstip tot wanneer de order in behandeling wordt genomen) naar later op de dag verschuift.

Wat doe je op het gebied van duurzaamheid?

We doen proeven met HvO (Hydrotreated Vegetable Oils) als brandstof. Dit bespaart CO2. Het is een 100% synthetische diesel, gemaakt van bioproducten. Elektrische trucks kun je voor het buitenland nog niet inzetten, want dan sta je op een gegeven moment stil omdat laadmogelijkheden veelal ontbreken. HVO 100 is wel beduidend duurder vandaar dat we nu focus hebben op HV0 20. Helaas kiezen veel organisaties toch eerder voor de portemonnee dan voor het gebruiken van duurzame brandstof. Op het gebied van energiebesparing hebben we vol ingezet op LED-verlichting. Op één hal na zijn we volledig overgeschakeld op LED. We willen ook zonnepanelen op het dak van ons nieuw magazijn, maar zijn nog druk doende om toestemming te krijgen van de vergunningverlener. Verder proberen we zoveel mogelijk ‘lege’ kilometers te vermijden en dus de vrachtwagens zo efficiënt mogelijk te beladen.

Nummer 1 logistieke hotspot word je als Tilburg-Waalwijk niet zomaar drie maal op rij. Digitalisering, duurzaamheid en talentontwikkeling zijn de stokpaardjes. Is er nog iets anders wat de regio zo bijzonder maakt?

Het gaat erom dat we van elkaar leren. In Midden-Brabant hebben we de mentaliteit om dit ook daadwerkelijk te doen. We staan dan ook open om onze ervaringen met collega-bedrijven te delen, zoals over het AutoStore-systeem of het delen van data.

Midpoint Brabant