In de haven op bedrijventerrein Loven in Tilburg komt een overslagterminal voor containers die logistiek dienstverlener GVT Group of Logistics gaat exploiteren. Bijzondere aan deze trimodale terminal is dat het de eerste locatie in de provincie Noord-Brabant is, waar de containers zowel over het water als over het spoor worden aan- en afgevoerd.
Afgelopen vrijdag heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, infrastructuur en waterstaat) de Tweede Kamer laten weten dat ze geld wil investeren in de realisatie van deze multimodale container terminal. Dat doen ook GVT Group of Logistics, de gemeente Tilburg en de provincie Noord-Brabant. Wil Versteijnen, CEO van GVT en initiatiefnemer van de containerterminal in de haven van bedrijventerrein Loven zegt tegen het Brabants Dagblad:
Een uitzonderlijke publiek-private samenwerking.
Containerterminal in 2022 operationeel
Hoe groot de investering van alle afzonderlijke partijen zal zijn is onbekend. In het eerste kwartaal van volgend jaar wordt de exacte verdeling bekend gemaakt. Versteijnen geeft in de regionale krant aan dat de voorbereiding van de bouw volgend jaar al kan beginnen. De uitvoering is volgens hem in 2021 te verwachten en eind 2022 moet de containerterminal operationeel kunnen zijn. Het spoort sluit dan ook aan op de nieuwe Zijderoute naar China. GVT heeft sinds 2017 al een rechtstreekse spoorverbinding vanuit Tilburg naar Chengdu met de Chinese railoperator CDiRS..
Verbinding met goederenspoor Loven
Voor de bouw van het complex, drie hectare groot, wordt een zwaaikom op bedrijventerrein Loven gedempt. Containers kunnen er van trein of truck naar schip worden gelost. Om de terminal voor containerschepen bereikbaar te maken moet de havenarm worden uitgediept. Versteijnen verbindt ook het bestaande goederenspoor met de terminal.
‘Minder vrachtwagens op de weg’
Met name deze multimodale combinatie van spoor en water – die ‘uniek is voor Brabant’ – is voor de overheden de reden om te investeren in dit goederenvervoerknooppunt in de huidige Logistieke Hotspot nummer 1 van Nederland. Een woordvoerder van gedeputeerde Christophe van der Maat (VVD, mobiliteit) zegt tegen het Brabants Dagblad:
Het mogelijk maken van deze ontwikkeling betekent per jaar toch vijftig- tot zestigduizend minder vrachtwagens op de weg. Het draagt ook bij aan de klimaatdoelstellingen. Dat is een gezamenlijk belang.