Skip Navigation or Skip to Content

Fontys helpt Tilburgse scale-up De Heren van Werk met digitaliseren backoffice

Onder begeleiding van Midpoint Brabant hebben studenten van Fontys ICT voor de scale-up De Heren van Werk in tien weken een project uitgevoerd voor het digitaliseren van de backofficeprocessen. Een strikt noodzakelijke stap om gezond verder te kunnen groeien met het succesvolle Tilburgse bedrijf voor loopbaan- en ondernemerscoaching. ‘Ook andere scale-ups gun ik een dergelijk essentieel leerproces,’ aldus mede-eigenaar Elton Backx.

De Heren van Werk is in 2018 opgericht door Elton Backx en Maurice van Dijk. Samen met een team van zelfstandige loopbaanprofessionals coachen zij werkzoekenden, ondernemers en stafleden van mkb-bedrijven, multinationals en overheden. Elton ontdekt kandidaten in de markt, Maurice richt zich op het coachen. De diensten van De Heren van Werk lopen uiteen van loopbaan- en ondernemerscoaching tot outplacement tot re-integratie. Met als motto ‘Mensen verwonderen over de mogelijkheden die er zijn in werk’.

Van houtje-touwtje naar structuur
‘Maurice en ik willen onze organisatie op alle vlakken goed inrichten, aan zowel de voorkant als de achterkant,’ zegt Elton. ‘Als we iets aanpakken, dan doen we dit grondig. Van website tot inrichting van ons kantoor. Maar door onze snelle groei ontdekten we dat we niet alles meer konden bijbenen. En dat we meer bezig waren met losse stukken dan met het totale proces. Ik raakte in gesprek met Bas Roozen, businessdeveloper bij Midpoint Brabant. Hij adviseerde me om bij Station88 een sessie van Big Data-goeroe Jim Stolze bij te wonen. Vervolgens bracht hij me in contact met een docent van Fontys ICT voor een project om onze back-officeprocessen structureler en meer datagedreven aan te pakken.’

Eerst klantenreis, daarna proces en data
Fontys ging voortvarend aan de slag. ‘We hebben eerst zelf de customer journey goed in kaart gebracht. Vervolgens hebben de tien Fontys-studenten de stappen in het backoffice-proces hieraan gekoppeld. Hiervan hebben ze een zogeheten service design blueprint gemaakt. Deze geeft ons inzicht om processen beter te laten aansluiten op de stappen in de klantreis. Als eenmaal helder is wat de vereisten zijn en wat je als output wilt hebben, kun je gerichte koppelingen met data maken.’

‘De studenten hebben ons drie mogelijke softwareoplossingen voorgelegd. Met als aanbeveling om met het praktische en laagdrempelige Zoho CRM aan de slag te gaan. In grote lijnen hebben we datakoppelingen bij vier processtappen. Ten eerste het selecteren en benoemen van de juiste coach op basis van klantbehoeften. We hebben zo een goed overzicht hebben van klanten en coaches. Ten tweede het maken van offertes tot en met goedkeuren ervan. Ten derde beter structureren in het onderhouden van klantrelaties. En ten vierde het monitoren van de voortgang als voedingsbron voor evaluaties en nazorg.’

Frisse blik
Elton concludeert: ‘We hebben ervaren dat investeren in innovatie haar vruchten afwerpt en leidt tot meer en tevreden terugkerende klanten. Door onze backofficeprocessen goed op orde te hebben, kunnen we als scale-up weer verder opschalen. We zijn erg blij met de frisse blik die de studenten ons bieden. Ze hebben zaken daadwerkelijk in beweging gezet. Ook is het waardevol dat Midpoint Brabant vanuit een onafhankelijke, niet-commerciële insteek adviseert en begeleidt. Alle lof voor iedereen die hieraan heeft meegewerkt. Deze case sluit naadloos aan bij onze kernwaarden: raken, gunnen en verbinden vanuit vakmanschap.’

Meer info of zelf aan de slag?
Wil je meer weten over onafhankelijke ondersteuning bij het verder digitaliseren van jouw onderneming? Neem dan contact op met Midpoint Brabant, alexvugts@midpointbrabant.nl, 06 16333665.

Alex Vugts - Digicoach Smart MKB