Vanaf schooljaar 2020 – 2021 werkt Avans Hogeschool samen met drie technologiehotspots in de provincie Noord-Brabant. Eén in Breda (Urban Living Lab), één in Eindhoven (Brainport Industries Campus) en één in Rijen (Gate2, een initiatief van Midpoint Brabant). Voorzitter College van Bestuur Paul Rüpp: “Leren, onderzoeken en werken in een echte industriële omgeving – voor onze studenten is dat de meest rijke en krachtige leeromgeving die ze zich kunnen wensen.”
Hoe kwam Avans tot de keuze voor juiste deze drie locaties?
“Deze locaties sluiten goed aan bij ons ambitieplan 2025. Studenten krijgen steeds meer ruimte om hun eigen leerpad in te richten. Bij voorkeur combineren ze daarbij verschillende disciplines – net zoals dat in de praktijk ook gangbaar is. Digitalisering van het onderwijs speelt een belangrijke rol. Dat heeft door corona een vlucht genomen. We kiezen voor blended learning – een combinatie van klassikaal en in de praktijk leren en online onderwijs. De opdrachten en projecten richten we in co-creatie met het werkveld in.
Door samen te werken met deze drie hotspots lukt dat ook. Het Urban Living Lab in Breda loopt voorop op het gebied van robotica. Brainport Industries Campus is een broedplaats voor hoogwaardige bedrijven en opleidingen op het gebied van smart industry. En dat geldt voor Gate2 natuurlijk ook. Daar werken we al langer mee samen, in het CAMPIONE-project. Wekelijks zijn er nu al vijftig van onze studenten in Rijen. En dat worden er in de toekomst alleen maar meer.”
Wat gebeurt er straks precies op die locaties?
“Studenten en industrie werken daar samen aan allerlei projecten en opdrachten. Bedrijven pitchen hun vraag of opdracht, en studenten kiezen vervolgens wat bij hun persoonlijke leerpad past. De behoefte van de industrie om samen te werken met studenten is evident. Er is een enorm tekort aan goed geschoold technisch personeel. Door deze manier van samenwerken leren bedrijven en studenten elkaar alvast kennen. En studenten doen voor de bedrijven vaak zeer waardevol onderzoek. Iets waar ze zelf in de regel minder tijd voor vrij kunnen maken. En onze studenten krijgen op deze locaties de kans om kennis te maken met bedrijven, en met de nieuwste ontwikkelingen en technieken.
Ook onze lectoraten betrekken we hierbij. Deze doen toegepast onderzoek in samenwerking met bedrijven, binnen de context van smart industry. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ontwikkelingen in robottechnologie, sensors, data en artificial intelligence. Dit zijn relatief nieuwe begrippen voor het bedrijfsleven, en dan met name voor het mkb. Er is een groot tekort aan technisch smart industry personeel dat kennis en vaardigheden bezit van snel opkomende technologieën zoals 3d printing, virtual reality, internet of things. Door deze manier van samenwerken, versterken industrie en onderwijs elkaar.”
Kun je hiervan een concreet voorbeeld noemen?
“De cyber physical factory bij Gate2 is een mooi voorbeeld. In de toekomst vindt productie via zo’n fabriek 24/7 volautomatisch en autonoom plaats. Natuurlijk zijn we nog niet zo ver, maar het komt er wel aan. Gate2 biedt een ecosysteem waarbinnen studenten en lectoren kunnen testen, bouwen, leren, onderzoeken, een compleet productproces kunnen simuleren, data kunnen verzamelen met het oog op voorspelbaar onderhoud. Het is nu nog toekomstmuziek, maar juist doordat we de krachten in dit ecosysteem bundelen – industrie, studenten, lectoraten, start-ups – helpen we deze ontwikkelingen verder. Leerzaam voor onze studenten en docenten, en bovendien een onmisbare voorbereiding op die snel veranderende toekomst.”
Op welke opleidingen van Avans heeft de samenwerking met de drie technologie hotspots betrekking?
“Smart industry vraagstukken zijn veelal multidisciplinair van aard. Op de lange termijn betrekken we hier dus graag zoveel mogelijk opleidingen en verschillende disciplines van Avans bij. Bijvoorbeeld in het kader van bedrijfsprojecten en toegepast onderzoek. Op korte termijn beginnen we met de opleidingen Industrial Engineering and Management, Mechatronica, Werktuigbouwkunde, Technische Informatica en Technische Bedrijfskunde.”
Hoe ziet het onderwijs er over vijf jaar idealiter uit?
“Het leren vindt dan vooral plaats in technology hubs of hotspots – ecosystemen zoals Gate2, Brainport Industries Campus of Urban Living Lab. De campus van Avans is dan veel meer een plaats voor studenten om elkaar te ontmoeten en om contact te onderhouden met coaches.
Waarschijnlijk bieden we dan ook meer cross sectorale programma’s, waardoor studenten nog duidelijker dan nu hun eigen pad kunnen uitstippelen. Zo voeren ze de regie over hun eigen studieloopbaan. Stel bijvoorbeeld dat je de opleiding tot werktuigbouwkundige volgt, en je weet nu al dat je als ondernemer aan de slag wil. Dan is het natuurlijk erg handig als je ook een module marketing of bedrijfskunde kunt doen. Dat vraagt een omslag van ons als opleidingsinstituut. Docenten krijgen een andere rol. En opleidingen onderling moeten nóg beter samenwerken. De student – en zijn of haar leerpad – staat centraal.”