Dit is een publicatie van Helicon Opleidingen en RegioinBedrijf.
Hoe zorg je dat jongeren zich aangetrokken voelen tot nieuwe gebieden groen in de stad en begrijpen waarom groen belangrijk is? Voor het antwoord op deze vragen schakelde het Midpoint Brabant programma Een Gezond Leisureklimaat de hulp in van studenten van de duurzame opleiding Stad en Mens van Helicon MBO Tilburg.
In het kader van vergroenen heeft de gemeente Tilburg een parkje aan het kruispunt op de Spoorlaan tegenover ijssalon Intermezzo opgeknapt. Eind 2020 moet het parkje af zijn. Midpoint Brabant is blij met de opknapbeurt, maar wil ook het verhaal van klimaatadaptatie vertellen. Projectmanager Nicole van Hoof: “Dit keer keken we specifiek naar jongeren. Wat is er voor nodig om hen in een parkje zoals dat aan de Spoorlaan neer te laten strijken en een boodschap aan hen over te brengen?
‘Influencen’
Regelmatig werkt Midpoint Brabant samen met Helicon MBO Tilburg en ook dit keer was het contact snel gelegd. Helicon MBO Tilburg zit middenin de stad, vlakbij het parkje. Docent van de specialisatie Vrije Tijd Machiel Huizer vertelt: “Waarom is de ene plek wel bijzonder en de andere niet? Dat heeft met marketing te maken. Traditionele marketing is naar de achtergrond verdwenen, het draait om ‘influencen’. Je wilt dat het parkje wordt opgemerkt door mensen uit dezelfde bubbel als de studenten.”
‘Instagrammable’ maken
Van Hoof: “De studenten kwamen met ideeën die wij zelf niet gauw verzinnen. De boodschap brengen in de taal van de klimaatdemonstraties, maar dan vanuit de vogels, was een heel leuke. Een andere goede tip was het parkje ‘Instagrammable’ maken zodat mensen selfies schieten’’. Huizer merkt op dat studenten die in het parkje zitten, daar op dat moment een bericht over kunnen plaatsen. “Daarvoor heb je een mooie achtergrond nodig. Een aannemer gaat in november met de aankleding aan de slag en heeft ons gevraagd hem van ideeën te voorzien. Daar maken we binnenkort een mooi uitje van. De studenten gaan ook de vogelhuisjes beschilderen die in het parkje worden opgehangen. Zo denken ze niet alleen mee, maar dragen ze ook praktisch bij aan de verbetering van het gebied”
Terugzien waar je zelf aan hebt meegewerkt
Huizer benadrukt dat voor zijn studenten niets leuker is dan terugzien waar ze zelf aan hebben meegewerkt. “Dat geldt ook voor de uitspraken die straks in het park te lezen zijn, met een knipoog naar het thema vogels. Chillen voor vogels, Vrije vogels en Houd het koel zijn enkele termen waar in samenwerking met de studenten voor is gekozen.”
Vanaf de eerste dag op de opleiding loopt de (verborgen) impact van eigen gedrag als een rode draad door de opleiding. “Dat heeft behalve met de omgeving, ook met gedrag te maken”, licht Huizer toe. “We laten studenten zien dat duurzaam gedrag verder reikt dan het vervangen van plastic bekers op een festival. Van welke duurzame energiebronnen kun je gebruik maken en wat ligt er nu precies aan eten op je bord?”
Anticiperen
De maatregelen rondom het coronavirus heeft de studenten tijdens dit project gelukkig niet in de weg gestaan. Huizer: “Het is natuurlijk wel een vraagstuk dat we ook aan de opleiding hebben gekoppeld. Onze studenten komen in een andere vrijetijdseconomie terecht dan een jaar geleden en het onderwijs verandert daarin mee. Het leuke van ons praktijkonderwijs is dat we bij iedere drie lessen er één van naar buiten gaan. Voor de lessen buiten de school werken we behalve met Midpoint Brabant veel samen met de gemeente Tilburg en ContourdeTwern.”
Over Een Gezond Leisureklimaat
Een Gezond Leisureklimaat helpt recreatieondernemers in Midden-Brabant met het klimaatproof maken van hun bedrijf. Als ondernemer leer je hoe je je bedrijf beschermt tegen extreme hitte, hoosbuien en langdurige droogte.
We laten zien dat duurzaamheid niet ingewikkeld hoeft te zijn. Ons motto is: het is een kwestie van doen. En daar helpen we je bij. Of je nou grote stappen wil maken met een duurzame verbouwing of juist door kleine feelgooddingen te doen waar je gasten van opfleuren, zoals een groen dakterras.
We kijken door de ondernemersbril met je mee. We geven bijvoorbeeld voorrang aan maatregelen die voor jou makkelijk haalbaar zijn of zelfs geld opleveren. De nadruk ligt op kleine, realistische stappen.